вторник, 6 февруари 2018 г.

Тайнствените артефакти – Alien Artifacts


от Христо Симеонов

    За да разберете правилно емоцията, която предизвика „Alien Artifacts” в мен, емоция, която ще се опитам да представя в следващите редове, трябва да се върнем една година назад. Точно преди дванадесет месеца обявих, че това ще бъде най-чаканата за мен настолна игра през 2017г. 
Причините за това се кореняха в темата й, прозхода й и очакваните механики.

    За да разберете пък защо изброените по-горе причини  ме вълнуват толкова, то трябва да се върнем около шест или седем години назад във времето. Назад до момента, в който открих за първи път "tableau building" жанра. Трудно ми е да ви дам логичен и пълнокръвен превод на този термин, затова ще се опитам да го обясня нагледно. Това са всички тези игри, в които първоначално събирате ( закупувайки ) карти или плочки, поставяйки ги на масата пред себе си, в своя персонална зона, а след това ги активирате, посредством действия, в разнообразни комбинации, за да генерирате точки. Този жанр още е известен и като "engine building" / създаване на „мотор“ /, защото основната ви цел в тези игри е именно създаването на най-оптимизираната „машина“ за генериране на максимален брой точки.

    Сред представителите на този жанр, за които съм говорил неведнъж се открояват имената на игри като "Race for the Galaxy", "Deus", "Terraforming Mars", "Elysium" и много други. Особено място в сърцето ми заемат двата двата продукта в жанра, дело на поляците от "Portal" – "51st State" и "Imperial Settlers".

    Именно с такава визитка се изправи пред мен обекта на това ревю – поредната "табло билдинг" игра, дето на "Portal", този път обаче с космическа тема ( любимо ! ) и с амбицията да бъде „4Х игра с карти за под един час игрово време“. Вече разбирате, защо бях толкова въодушевен от "Alien Artifacts" и буквално броях дните до излизането на играта на миналогодишния "Essen Spiel".


Империя сред звездите

Фракциите, уви не са особено асиметрични
    “Alien Artifacts” e настолна игра с карти за двама до петима играчи, която определя себе си като “4X игра с карти за под един час“. Дизайнери на играта са дуото Марсин Ропка и Виола Киявска ( бел.ред. простете моят полски ). Осезаемо се усещане и вероятното участие и намесата на големия полски дизайнер Игнаси Тчевичек. Издатели са “Portal Games” ( "Imperial Settlers", "Cry Havoc", "Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island").

    “Alien Artifacts” ни пренася в далечното бъдеще. Играчите влизат в ролята на междугалактически фракции, водени и обединени около своята идеология. Целта им е достигане до най-далечните кътчета на вселената и разкриване на нейните тайните. Особено тези на загадъчните артефакти, дело на отдавна забравена раса, властвала над цялата галактика.

Карти и пак карти
    Още едва надигайки капака на кутията на “Alien Artifacts” и веднага ще стане обект на нейната претенция – 4Х стратегическа игра, събрана в няколко тестета от карти. 
Именно това е съдържанието на играта – малко над двеста карти разбити в няколко категории и тестета : космически кораби, технологии, планети, артефакти, ресурси, отбранителни планове и извънземни планети. Не мога да си кривя душата и да не споделя, че подготовката за игра в “Alien Artifacts” е изключително лесна, бърза и приятна. Просто разделяте споменатите тестета карти, разбърквате всяко от тях и го поставяте на масата. След което всеки играч си избира фракция, получава персонален борд (  гланцирано листче си е даже ) асоцииран с нея и карта със специално умение и специална цел за точки, но за последните малко по-късно.

    На няколко пъти вече споменах “4X игра“, но може би ви дължа обяснение какво се съдържа зад този термин, за тези от вас, които не са се сблъсквали с него. Това е термин в стратегическите видео или настолни игри, в които играчите контролират империя. Зад “4X” всъщност стой съкращение на думите - eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate. Общото между всички игрите в този жанр е, че са мащабни, богати на опции стратегии, в които играчите буквално изграждат една цивилизация. В настолния си вариант “4X” игрите обичайно включват фигурки, игрално поле и часове геймплей, а след представители на жанра се открояват заглавия като "Twilight Imperium", "Clash of Cultures", "Eclipse", "Runewars" и много други все от този калибър.

    Още в самото начало бях заинтригуван от гръмките твърдения на авторите на “Alien Artifacts”, че играта пресъздава усещането на 4Х игра, но с карти и за около един час игрово време. Честно да ви кажа, не вярвах, че може да бъде постигнато. Което ни довежда и до същината – геймплея на играта.

Артефакти и нищо друго

Това са всички токени в играта, а плочките с рефенции са отлични
    Структурата на геймплея в “Alien Artifacts” е изключително проста – всеки ход правите едно действие. Доста по-комплексно ще ви се стори, когато ви кажа обаче, че имате избор между единадесет основни действия и още неопределен брой такива, които може да откриете по картите. Затова да мина през всички тях би било ненужно дълго. По-интригуващо ще е, ако се спра на основните концепции в играта. Именно те разкриват същността на геймплея й.

    

Персоналното табло е отлично подредено и има място за всико...познато
    Ще започна с персоналното табло на всяка фракция, защото то изглежда най-познато и за тези от вас играли "Imperial Settlers" и "51st state", асоциацията е неизбежна. Най-общо борда ви е разделен на лява и дясна половина, а всяка половина е разделена на три секции, свързани с определен вид карти. В най-горната секция поставяте космическите си кораби, в средната технологиите, а най-долу планетите. Когато една карта се намира отляво на борда ви, то тя не е построена/създадена или разкрита ( в зависимост дали говорим за кораб, технология или планета ) и не използвате бонуса й. Когато преместите картата отдясно на борда ви, тя става част от вашата „империя“ и може да я ползвате. Изключително семпла и позната концепция бих казал, която винаги ми е допадала, защото интуитивно използва малко пространство, каквото е борда ви, за да събере толкова много информация.

Картите "ресурси"
    Основна част от геймплея на “Alien Artifacts” е съсредоточена в специално тесте карти обозначени като „ресурси“. Дори на много места играта се определя като такава – “resource engine”. Въпросните карти са нашарени с информация под формата на символи, които ви служат за разнообразни неща. Основното са наличието на два реда цветни символи в червено, зелено, синьо или жълто. Когато строите,създавате или разкривате карти, така де, когато ги местите от лявата страна на борда си в дясната, правейки ги част от вашата "империя", то трябва да платите определена цена. Последното става като използвате карти със символи от съотвения цвят. Например, кораби се строят с „червени“ символи. Усещате гнева ми, нали ? Няма и помен от някаква тематичност ! Червеното строи кораби, синьото технологии, а зеленото планети, точка ! Какво е червеното ? Стомана ? Дърво ? Камъни ? Стъкло ? Ами синьото тогава ? Всичко е просто ресурси. Съгласен съм, че е простико и не затормозява, но това е стратегическа игра, а хората които играт подобен род игри обичат да се затормозяват, обичат тематичността в действията си.  

Останалите символи по картите с „ресурси“ са свързани с 4Х терминологията, нали се сещате - "eplore, eXpand, eXploit, eXterminate". Всъщност, за всяка дума отговаря по един символ, а въпросните символи може да намерите по всяка една карта в играта. Така всъщност всяка карта принадлежи към дадено „действие“, "механика" от 4Х игрите, което обаче не означава, че го извършвате в “Alien Artifacts”... Не разбрахте ? Нека да го обясня пак. Имате кораб със символа за "explore", но не си мислете, че активирайте го ще правите някакво изследване...просто си го има символа. Така стигаме и до тънкия момент, че прословутото биене в гърдите „“Alien Artifacts” е 4Х игра“ всъщност може да се преведе като – "кръстихме картите с 4Х термини и за нас това прави играта 4Х". Да им имам логиката на "Portal Games" ! Добавянето на символи и надписи по картите не превръща една игра в представител на даден жанр. Механиките го правят. А в “Alien Artifacts” тези механики откровено липсват.

"Логистична" и "Операционна" страна 
    Новото в “Alien Artifacts” е, че картите са двулицеви. От едната си страна, която е с бял фон, те се наричат „логистични“, а от другат „операционни“. Общото между всички „логистични“ карти, било то кораби, технологии или планети, е че ви дават някакво специално умение. В повечето случай то е пасивно, но има и активни, които използвате с действие. Основната им роля е да генерират точки. Отново нещо, което смея да твърдя сме виждали в игри на "Portal" като "Imperial Settlers". В “Alien Artifacts” обаче пасивните умения са доста скучни, защото в 95% от случайте, просто ви намалят цената за закупуването и/или активирането на карти. А относно картите с активни умения. Тук стигаме и до първото ми голямо разочарование в “Alien Artifacts”. На няколко пъти се опитах да изградя стратегия включваща генериране на точки посредством комбинация от карти, но така и не се получи. Основната причина за това е, че в играта просто липсва баланс. Няма смисъл да се занимавате да изграждате „двигател“ и да генерирате точки, когато има други доста по-апетитни начини, които изискват и по-малко усилия. Така класическата механика в този тип игри, абсолютно не работи в “Alien Artifacts”, което е огромно разочарование.

"Операционните" технологии са подигравка със стратегическите игри
    Да кажем обаче и няколко думи за обратната страна на картите, обозначена като „операционни“. Тя определено е доста по-интригуваща, защото ви носи няколко интересни опции. Когато поставите в империята си карта планета от операционната страна, то тя веднага ви генерира карти „ресурси“. Това е един от полезните и приятни елементи в играта. Освен това звучи, а и си е тематичен. Въобще всичко свързано с картите „планети“ в “Alien Artifacts” е добре направено както тематично така и игрово. Генерират ви „ресурси“, намаляват ви цената за останали карти и прочие.

Арта на планетите не е точно оригинален
    Уви, не така стоят нещата с картите „технологии“, които се оказаха и може би най-голямото ми разочарование и недоумение в “Alien Artifacts”. Първо от „логистичната" си страна, както ви споменах те са почти напълно неизползваеми. Добре звучащи действия, които обаче не ви носят нищо или поне не ви носят достатъчно, за да ви осигурят победата в играта. Положението обаче е още по-трагично от обратната страна на технологичните карти. „Операционната“ страна ви дава възможност да отбелязвате точки. Първо в момента, в който поставите картата в "империята" си, а след това и още един път, в на края на играта. Добре дотук, нали ? Ала как се отбелязват точки от страна „операции“ на карта „технология“ ? Теглите най-горната карта от тестето с "ресурси" и гледате символите от двете и страни, символите обозначаващи 4Х. На всяка карта има по два различни символа, от четирите възможни. Ако имате късмет и сте уцелили символ на „ресурс“ картата, който е символ и на картата „технология“ която активирате – може да отбележите точки.

4Х символите са малките сиви иконки над цифрата в средата
    Слизам на нов ред, за да ви помогна да асимилирате точкуването посредством технологии в  “Alien Artifacts”. Всъщност, мога да го събера в един ред – 100% късмет ! Няма логика, няма подредба, чисто и просто късмет. Обръщате карта...и каквото покаже. Иде ми да изкрещя – "PORTAL ТАКА ЛИ СЕ ПРАВИ СТРАТЕГИЧЕСКА ИГРА ???". Още по-забавно е, че в хода на играта, едно от възможните ви действия е да платите пет от синия ресурс ( нещо технологично ще да е ) и да се опитате да отблежите точки от активните си карти технология със страна "операции" във вашата "империя". Което пак се случва по описаният по-горе начин. И ако нямате късмет...ами нямате късмет. Едно действие и ресурси на вятъра. Отивам някъде да се накрещя на воля ! Номер 1 безумна геймлей механика за 2017г. !

Изумително небалансираните артефакти
   Успокоих се малко и се отправям към картите „кораби“ в “Alien Artifacts” и поставянето им от "операционната" страна. Което ви позволяват да атакувате – някой от останалите играчи или от „извънземните светове“. Добре дошли при “take that” механиката в “Alien Artifacts”. Не се плашете, не е толкова страшно...поне в хода на играта. За да атакувате теглите карта от „ресурс“ тестето и гледате цифрата в средата. Изненада – поредната механика залагаща изключително на късмет в “Alien Artifacts”. Просто няма как да ме убедите, че тази игра е сериозна стратегия, след като не може по никакъв начин да влияете на атаките ! Теглите карта, гледате цифричката и сравнявате да видите какво печелите от атаката. Нужно ли е да го коментирам повече ? Когато атакувате останалите играчи, правите временно картите в "империята" им неизползваеми ( отбелязва се посредством токени ), което е една досадна механика на забавяне. Доста по-апетитни са извънземните светове, защото те могат да ви донесат карти „артефакти“.

Централното табло отбелязва точките и ходовете
    Стигнахме и до пустите артефакти – все пак на тях е кръстена играта ! В “Alien Artifacts” те пристигат с идеята да ви дават специални умения, които буквално „чупят“ правилата на играта. Звучи повече от примамливо на пръв поглед. Винаги съм бил почитател на подобен род механики в настолните игри. Защото специалните умения са си яка работа. В “Alien Artifacts” обаче има много сериозен проблем с артефактите и той е, че са безкрайно небалансирани. Придобивате ги ужасно лесно. Може да държите колкото искате в ръката си ( няма лимит ). Играете ги когато искате по време на хода си, без да ви отнемат действие. И към всичко това – унищожителните им специални ефекти. Когато теглим чертата излиза, че артефактите ви носят само плюсове. Тогава защо просто да не събирате артефакти ? Кому са нужни точки ? Така и така получавате точки в края на играта от разнообразни ефекти, а и всичките ви технологични карти се точкуват, слава богу, без да се налага да теглите карти от тестето с „ресурси“. Именно на подобна стратегия в “Alien Artifacts” станах свидетел на два пъти. Играчът през цялата игра не спечели нито една точка, а събира и активира артефакти, което в крайна сметка му донесоха победата. Фрапираща е силата на артефактите в  “Alien Artifacts”. А комбинацията между толкова много късмет и липса на баланс...досещате се докъде води нали ?

Големите очаквания


    Не знам дали ще успея да изразя oгромното си разочарование от “Alien Artifacts”, но така е когато имаш големи очаквания. А аз очаквах много. Възприемах играта като "духовен" наследник на "Imperial Settlers" и очаквах тя дори да заеме нейното място именно заради интригуващата космическа тема. Към днешна дата знам, че това няма да се случи.

    “Alien Artifacts” е неуспешен опит за създаване на бърза стратегическа, 4Х игра. Макар да им се е получило с "бързото" и "лесното", защото играта протича бързо и се схваща лесно, за което авторите имат мойте адмирации. Но цената е била изоставяне на голяма част от стратегическите аспекти, толкова важни за жанра. Не ме разбирайте грешно, никога не съм бил против късмета в настолните игри, но в “Alien Artifacts” той просто изглежда смехотворно. А когато към всичко това прибавим и проблемните с баланса...

    Редно е може би да кажа няколко думи за визията на “Alien Artifacts”. Там играта получава моето одобрение. Всичко е с високо качество, а стила на илюстрациите навява малко ретро "sci-fi" привкус. Фракциите са интересни, откъм историята си, която може да откриете на персоналните им бордове и би било интригуващо да получим още от тях в друга игра. А иначе за асиметричност е безумно да говоря. Всяка фракции си има специално умение...което всъщност е едно и също. Разменята ресурси за артефакти ( директно ги купувате...от базара за извънземни технологии, о боже ), като разликата е в комбинациите, които плащате. И това ако е специално умение. Другата разлика между фракции са различните им цели, принтирани ( съответно, едни и същи всеки път ) върху бордовете. Всяка фракции просто се опитва да събира карти от определен вид. И това ако е асиметричност. Скука.

    “Alien Artifacts” е огромно разочарование за мен, може би най-голямото ми за 2017г. И все пак това е лично мнение. Ако нямате проблем с всичко, което ви казах, пробвайте играта. Оценките й не са толкова лоши и доста хора я харесаха...включително популярни ревюлъри на настолни игри. За мен обаче остава болката, разочарованието и горчивия вкус.

Оценка : 

Визуално оформление и компоненти : 4 / 6

Геймплей : 2 / 6

Преиграваемост : 2 / 6


Крайна оценка : 2 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар