вторник, 19 декември 2017 г.

Строежът на века – Sagrada


от Христо Симеонов

    С риск да се повторя, но 2017 определено ще остане за мен като годината на "филърите" и "gateway"/ за начинаещи / игрите. Ако през пролетта и лятото отдавахме това на традиционно по-слабата откъм сериозни заглавия половина на годината и тайничко се убеждавахме, че преди и особено след Essen Spiel ще получим само „геймърски“ заглавия, то към днешна дата нещата изглеждат като един безкраен поток от леки игри.

"Favor" токени
    Преди да реагирате остро...не  казвам всичко това като критика. Даже точно напротив. Наводняването на пазара с "филъри" и "gateway" игри е ясен знак, че хобито се развива, ставайки все по-достъпно. Настолните игри излизат от мухлясалите мазета на нърдовете ( прощавайте, колеги "военни" геймъри...“лошите“ ми платиха да ги пиша тия работи иначе и аз съм един от вас ), отърсват се няколко килограма дълбоко стратегически и тактически правила и се превръщат в усмихнати, шарени и приветливи другари за всички прохождащи кандидат-геймъри.

    Както вече се досещате и днес ще ви представя поредната новичка лека игра, широкодостъпна за начинаещи геймъри, семейства и малки деца. Всъщност "Sagrada" беше една от най-чаканите игри тази година. Кикстартър кампанията на играта събра внушителна сума и очакванията към нея определено бяха високи. Дали играта ги оправда, бързам да ви кажа в следващите редове.


В обувките на Гауди за половин час

Персоналните ви табла
    „Sagrada е настолна игра със зарове за до четирима играчи. Дизайнери са Адриан Адамеску и Дарил Андрюс. Макар това да не е първо заглавие за двамата дизайнери, то със сигурност е най-популярното им до момента. Издатели пък са „Floodgate Games ( Vault Wars ; Epic Resort ).

    „Sagrada“ ни пренася на строителната площадка на една от най-емблематичните сгради в съвременната архитектура и изкуство. "Sagrada de Familia" е катедрален храм в Барселона, който вече 135 години е в строеж. Изграждането започва през далечната 1882г. и само година по-късно е поет от гениалният архитект Антони Гауди, който работи по катедралата до края на живота си през 1926г. Неговият изумителен стил, даващ нов живот на класическите църковни форми посредством похвати на модернизма, е обявен за част от световното наследство на ЮНЕСКО. Каква е ролята на играчите в цялата тази вдъхновяваща тема ли ? Вие получавате шанс да изградите част от впечатляващите витражи на катедралата.

Картите "цели" идват в две тестета - публични и персонални
    За целта всеки от вас разполага със собствено персонално табло, което представлява стена от катедралата. Върху него ще откриете мрежа квадратни прозорцета, в размер четири на пет, в която ще поставяте частите от вашия витраж. Преди началото на всяка игра получавате тайна цел, която ви насочка какъв цвят зарове да събирате. На масата пред всички играчи се поставят три публични цели и три "инструмента", към които ще се върнем по-късно. Най-интригуващия момент са картите „модели“. Те са двустранни и получавате по две от тях. Върху всяка са изобразени „модели“ на витраж и неговата трудност за изпълнение. Избирате си един от раздадените и го подпъхвате в таблото си. След което играта може да започне.

Хазартен стъклопис

Витражите в проектантско състояние
    Извън вълнуващо звучащата тема, „Sagrada“ е игра с „draft”/ “едновременен избор“ / на зарове, която продължава точно десет хода. В края на играта получавате точки от няколко разнообразни източника – публичните цели, тайната ви цел, токените „услуга“ във ваше владение,а губите точки за всяко празно поле, всяка незапълнена със зар позиция във вашия витраж.


Картите "инструменти"
    Всеки ход в „Sagrada“ протича изключително леко и бързо, което позволява играта да се играе за отрицателно време, което пък винаги си е плюс. Активния играч тегли определено количество зарове, в зависимост от броя на играчи, от платнена торбичка и ги хвърля. След което си избира един от наличните зарове и го поставя във витража си. Останалите играчи извършват същото. След което частта с избора на зарове се повтаря още веднъж, но този път в обратен ред – започвайки от последния играч.

Кой каза ЗАРЧЕТААААА
    Дотук всичко в „Sagrada“ изглежда доста еднообразно и скучно. Всъщност първите няклко хода в играта могат да ви се сторят такива. Скоро обаче пъзелоподобната природата на „Sagrada“ излиза на преден план. Естествено основна роля в нея играе избрания от вас модел на витраж. Върху него откривате точно определен начин, по които трябва да наредите заровете си. Някои позиции ще изискват да използвате зар от определен цвят, а други - зар с определена стойност.

    Основния проблем се появява когато в действие влязат и базовите правила за поставяне на зар в „Sagrada“. Те макар и да звучат като изключително прости и логични за следване условия, в късните ходове на играта чувствително затягат пъзела. В „Sagrada“ не може да поставяте в съседни полета от борда си ( по хоризонтала и вертикала ) един до друг зарове с една и съща стойност и с един и същи цвят.

    И когато нещата започнат да стават наистина заплетени в „Sagrada“, на помощ идват картите „инструменти“. Те пристигат от специално за целта тесте, а във сяка игрова сесия влизат точно три от тях. Или казано иначе – преиграваемостта ви е гарантирана ! Всеки от „инструментите“ ви позволява да обърнете частично лошия си късмет ( свързан с хвърляне на зарове ) и да „счупите“ правилата на играта. С тяхна помощ може да обърнете зар на противоположната му страна, да го хвърляте наново, да го замените с друг от торбата и множество други своеобразни специални умения. 

    Уви, като всичко хубаво в живота и картите „инструменти“ си имат цена. Активирате ги посредством токените „покровителство“. Последните получавате в зависимост от трудността на избрания от вас модел за витраж – колкото по-сложен за изпълнение е той, толкова повече токени получавате. Люпобитното е, че всеки такъв токен, който запазите в края на играта е бонус точка. И макар да ви изглежда като нещо незначително именно тези бонус точки могат да наклонят везните в „Sagrada“.

Вдъхновяваща визия

    Без никакво съмнение, едно от основните оръжия на „Sagrada“ е нейното визуално оформление и компоненти. Веднага ще се влюбите в дребните, шарени зарчета, с чиято помощ изграждате вашите витражи. Персоналните ви бордове, върху които изграждате стъклописите, впечатляват със своята функционалност. Самите те са направени от доста дебел, качествен картон и вдъхват увереност с качеството си.

    Без съмнение, най-големия недостатък на „Sagrada“ е липсата на каквито и да е илюстрации. Лично за мен това е доста грешно решение на авторите на играта. Не знам от какво е предизвикано то, но щеше да е доста по-удачно картите „инструменти“ и картите с „цели“ да получат по някоя прилична илюстрация. Това щеше да обогати играта, акцентирайки повечко върху темата. От друга страна пък като игра със зарове, „Sagrada“ се справя отлично точно с това. Предоставя ви страхотно качествени зарове, които като лъскави камъчета да грабнат окото ви.

Стъклописите на са шега работа

    „Sagrada“ е изключително приятна и лека настолна игра, която има всичко нужно, за да оправдае вълнението около себе си. Бърза, с елементарни и достъпни правила, но без да е скучна, като дори може да бъде наистина предизвикателна при сложните модели на витражи.
Sagrada“ е отлична семейна игра, която ще си позволява да ви препоръчам, като една от чудесните “gateway” игри на 2017г. А в нашия "Youtube" канал може да откриете и кратко видео с правилата на играта.

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Семейства
2. Майстори на стъклопис
3. Отличен "геймърски" филър


Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 4 / 6

Преиграваемост : 4.5 / 6


Крайна оценка : 4.5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар