четвъртък, 3 август 2017 г.

Годината на мечката – Barenpark


от Христо Симеонов

    Като казаха „леки, семейни настолни игри“, та цяла година. Кротко, спокойно като тих и напоителен есенен дъжд, започвайки от началото на година, буквално ни удави от заглавия в тази категория. То не бяха пици, молове за приключенци, зарове с променящи се страни, търговци на подправки, древноегипетски архитекти, изгубени градове и прочие. Толкова много теми, толкова много игри и всички обединени под един знаменател – лек, елементарен, но заразителен геймплей, който ви кара да ги играете до полуда. Започнах чак да си мечтая, за нещо по-геймърско, което поради мащаба си да слиза от рафта и да каца на игралната маса веднъж на шестмесечие...

   И в това ревю обаче ще си говорим за „семейна игра“. Понеже наскоро бе определен тазгодишния победител в престижните награда "Spiel des Jahres", реших от рано да ви запозная с бъдещия такъв – точно толкова ми хареса играта, за която ще ви говоря в следващите редове. Рядко правя толкова силни констатации още от увода на ревютата си ( защото може да загубите интерес да ги четете докрай...ако ги четете де ), но „Barenpark категорично заема върха на „семейните“ игри появили се от началото на годината ! И веднага ще ви кажа защо.


Мечко поклонници

Стартовите терени на вашия бъдещ парк за мечки
    „Barenpark“ е игра с плочки за двама до четирима играчи. Дизайнер е Фил Уолкър-Хардинг, популярен с игри като "Imhotep", "Cacao", "Archaeology: The Card Game", "Sushi Go" и т.н . Издатели са „Lookout Spiele”/ “Mayfair Games”.

    Ако ви бягат основни познания по немски, то „Barenpark“ в буквален превод означава „Парк за мечки“. Именно това е и темата в играта. Вие влизате в ролята на предприемчиви инвеститори, борещи се един срещу друг в създаването на зоопарк за мечки, което е нова, неразработена и потенциално доходоносна пазарна ниша. Убийте ме, но не мога да ви кажа каква е тази мания по мечки. Не е ли някак си по-икономически изгодно да отвориш зоологическа градина с колкото се може повече разнообразни видове животи ? Непонятна история. Как да е – работи като тема, особено сред деца, които са верни мечко поклонници.

    В „Barenpark“ изграждате парка си започвайки от централна плочка-терен с размери четири на четири, която е разграфена на квадратни полета и представлява входа към вашия парк. В началото си избирате една такава плочка, от четири, двустранни, които ще откриете в кутията на играта. Основната разлика между плочките е различното разположение на символите изобразени по тях, за който ще стане дума по-късно и наименованието. Да, от всяка страна на стартовата плочка ще намерите различен флаг принадлежащ на конкретна държава и наименованието „Парк за мечки“, изписано на официалния език на държавата. На пръв поглед изключително глупаво и ненужно допълнение, но пък работи толкова добре. Играчите се ентусиазират при избора на плочки-терен, избирайки между руски, чешки или японски парк например, като последното няма абсолютно никакво влияние върху геймплея на „Barenpark“, а е просто тематична притурка, която е много симпатична и създава усещане за собственост в различност на парковете.

    „Barenpark“ продължава определен брой от ходове, като посредством тетрисоподобни плочки, толкова любими на дизайнерите в последно време, покривате полетата от вашия парк. Паркът ви естествено не е само стартовата плочка-терен. В хода на играта може да добавяте нови терени, които изглеждат по същия начин – плочки с размер четири на четири. Играта приключва, когато някой успее да запълни четири от тези плочки-терени с атракциони. След което всичко се точкува и играча с най-много точки е победител в „Barenpark“.

Земя за мечки

Централното табло, източник на плочки
    Както вече стана дума, „Barenpark“ е игра с поставяне на плочки, пристигащи в разнообразни тетрисоподобни форми. В началото на играта върху специален борд разделен на три зони формирате своеобразен "склад" за плочки. Зоните са представени с прогресивно нарастване и изкривяване на формата на плочките, които съдържат, а също така и всяка зона е свързана с определен символ изобразен върху плочките-терени.

    „Зелената“ зона включва функционално най-нужните "сгради" за всеки парк – тоалетни (най-важното ), игрални площадки за най-малките посетители, сергии с храни и напитки и канали с течаща вода, които да придават свеж вид на парка ви. „Животинските къщички“ е втората зона върху борда и върху нея са разполажени бъдещите домове на вашите питомци. В „Barenpark“ ще откриете четири вида мечки – коали, бели мечки, мечки гоби и панди. 
Единственото им значение е свързано с разнообразните форми на „къщурките“ им. В парка ви може да има от всеки един вид мечки, като няма никакъв проблем те да съжителстват едни до други. Различните мечки обаче носят едно приятно тематично усещане, а у най-малките геймъри могат да породят любопитство към факти свързани с конкретния вид. Последната зона носи названието „заграждения“ и включва в състава си плочките с най-изчанчена форма, които покриват най-много площ, но и пък са истинско предизвикателство за поставяне.

Парка ви започва бедничко
    Всеки от ходовете ви в „Barenpark“ следва стриктната формула на две задължителни и една пожелателна фази. 
Задължени сте всеки ход да поставите плочка. Нещо повече – може да поставите само една плочка в парка си. Така  трябва внимателно да прецените, какво искате да постигнете. 
Естествено, искате да запълните терена на вашия парк възможно най-бързо, но за целта трябва да вземете под внимание и символите върху плочките-терени, за които ви споменах в началото на това ревю. Те биват пет вида – "зелена ръчна количка", "бетоновоз", "багер", "геолози" и "изкоп", а всеки вид е свързан с определено действие във втората фаза на хода ви.

    Защото след като поставите плочки, тя скрива определени символи и в зависимост от това, какво покриете, такива нови плочки получавате от "склада". Не, никак не е сложно. Ако с поставите плочка и закриете символ "ръчна количка", то си избирате една плочка от „зелената“ зона и я взимате пред себе си. Ако закриете символ "бетоновоз", може да вземете „животинска къщурка“ или „зелена“ плочка, а "багера" ви дава право да избирате от зоната „загражения“ или от някоя от другите две. Нужно ли е да ви казвам, че когато закриете два или повече символа, получавате повечко плочки ? Е, точно там е магията в „Barenpark“. Стремите се така да поставяте плочките си, че да си осигурите по-голям избор в следващия ход. В същото време трябва да внимавате да не оставите празни пространства със странна форма върху терените си, която по-късно ще ви изпоти при покриването й.

...след което разцъфтява
    Не ви обясних какво се случва когато закриете с плочка изображение с "геолози". Много просто – взимате нова плочка-терен и я прибавяте към парка си. Както стана дума, може да вземете до три такива допълнителни терена, общо четири, а „Barenpark“ приключва когато един от играчите ги покрие с плочки.

    Споменах ви, че играта се печели с точки – както си е реда на всяко заглавие от подобен тип. Не ви казах обаче как се генерират те. Всяка една от плочките с „животински къщурки“ има определена стойност от едно до седем. В началото на играта ги подреждате във възходящ ред. Когато вземете плочка от тях, взимате най-горната. Така в началото на играта играчите ориентирали се към „животинските къщурки“ ще вземат и плочките с най-много точки. Точки обаче има и върху плочките от зона „заграждения“. Те са още по-апетитни и варират от такива със стойност шест , до такива със стойност осем. Проблема при тях е нестандартната им форма, която понякога ще ви изпоти докато откриете начин да я поставите в парка си. Защото, пропуснах да го кажа, всяка непоставена плочка, не ви носи никакви точки в края на играта.

Статуите
    Има и още един начин за достигане до заветните точки. Бях ви споменал за изображенията на „изкоп“ върху плочките-терени. Върху тях не може да строите, не можете да поставяте плочки. Те са резервирани за статуи. И то не просто за статуи, ами за статуи на мечки. Последните идват под формата на шестоъгълни токени на стойност от едно до шестнадесет. Когато запълните всички полета върху един терен, то взимате най-високо оценената налична статуя и я поставяте върху последното възможно място, върху "изкопа", отбелязвайки по този начин посочения от нея брой точки в края на играта. Така в играта има и своеобразен състезателен елемент. Ако изберете стратегията със статуите, то ще трябва да се насочите към максимално бързо покриване на единични терени от парка си, за да можете да придобиете по-високо оценените статуи. Както стана дума, накрая сумирате всички точки – от „животински къщурки“, „заграждения“ и статуи и играча с най-много точки е победител в „Barenpark“ .


Като за без пари толкова ?

Инсърта разглобен...
    Хич не ми се критикуваше днес, но няма как да го спестя – визуалното оформление на „
Barenpark“ е под всякаква критика ! Като основен илюстратор на играта, откриваме да се мъдри името на нашия стар познайник, Клеменс Франц, който отново е дал всичко от себе си, „Barenpark“ да не прилича на нищо. Започвайки от илюстрацията на кутията, която сериозно ще ви затрудни в определянето на пола на изобразено върху нея човешко същество, играта крещи за сериозна нужда от цялостна променя. Макар и шарени и пъстри, илюстрациите доколкото ги има в играта, са невзрачни и понякога откровено отблъскващи.

...инсърт сглобен
    Не е по-добро положението и с компонентите.
Тетриподободните плочки са прилични, като качество на изработка. Същото може да се каже и за терените, но токените „статуи“ са меко казано отвратителни. Шестоъгълни грозотии, които са толкова далеч от темата и усещането на играта, че спокойно може да ги извадите от кутията и да ги сложите в което си пожелаете сухичко „евро“ – толкова няма да се усети разликата. „Barenpark“ е заглавие насочено към семейства, деца и не толкова ангажирани с хобито геймъри, а сивия цвят на тези печални токени контрастира напълно с търсената аудитория.

    Но това не е всичко. Абсолютния връх на бездарното визуално оформление и компоненти е инсърта на „Barenpark“. Ако мога да го нарека инсърт...Три картонени правоъгълни ленти, влизащи една в друга, чиято цел е да разделят кутията на зони. Абе, господа, от „Mayfair“ в коя година живеете ? 1940 ? 1920 ? Не сте ли виждали как изглеждат модерните настолни игри ? Подобен инсърт е обида към всички геймъри. Съветвам ви, приятели – запалете го !

Spiel des Jarhes Winner 2018

    „Barenpark е чудесна настолна игра, която без да се замислям препоръчвам на всички. Бърз, елегантен и пристрастяващ геймплей, който пленява е най-силното й оръжие. Също и без никакво съмнение, „Barenpark“ е най-добрата игра с тетрисоподобни плочки, напук на последните игри на бай Уве Розенберг, който на практика сам изгради този жанр.

    Всичко в играта, откъм тема и геймплей е точно на мястото си и може само да бъде адмирирано. За щастие, това е достатъчно, за да компенсира на безумната визия на играта. В правилата ще откриете и „вариант за напреднали“, включващ токени „постижения“. Последните добавят цяла нова фаза във всеки един ход, „придобиване на постижение“ и ви поставят определени цели, които да гоните, а когато ги изпълните печелите точки. Задължително ви препоръчвам да включвате винаги този вариант, когато играете играта.

    „Barenpark“ е игра бижу, която вярвам ще ви плени. Очаквам да си говорим още за тази игра в следващите месеци, а както вече казах, убеден съм, че това е бъдещия носител на наградата “Spiel des Jahres” през следващата година.

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Семейства и малки геймъри
2. Зоолози
3. Инвеститори в зоопаркове
4. Любители на мечки

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 4 / 6

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 4.5 / 6


Крайна оценка : 5 / 6

Много интересни игри и аксесоари може да намерите при нашите приятели от Ozone.bg


Цъкни ме !!!



Няма коментари:

Публикуване на коментар