вторник, 9 май 2017 г.

Светулковци - Glüx

Светулковци - Glüx
От Христо Симеонов

    Не мога да им го отрека – дяволски са упорити. Докато поредното,  препълнено с ненужно детайлни миниатюри заглавие от "Cool Mini or not", счупи нова порция рекорди в платформата за финансиране "Kickstarter", а "Fantasy Flight Games" ни изкушават с още едно заглавие пренасящо ни в култовата вселена на "Star Wars", те се подават от някой ъгъл в любимия ви магазин или клуб за настолни игри и ви въвличат в поредната главоблъсканица. Докато дизайнери ви свалят звезди, пренасяйки ви през бойните полета на Средновековието, в  разгара на спиращи дъха космически опери или сред прашни библиотеки, скътали тайно познание за древно зло, те дори не си правят труда да ви залъгват, а просто ви дават шепа чипове, токени или зарове, без никаква тематична връзка помежду им и ви казват „ Аз съм игра“.

    Ако още не сте се досетили, говоря ви за абстрактните игри. Вечнозелените праотци на игрите от всякакъв род и калибър упорито отказват да отстъпят сцената и да се предадат пред модерните достижения на жанра, изобилстващи с пъстри теми, пищни илюстрации и бляскави компоненти. Абстрактните игри, макар и отдавна не най-популярния жанр в хобито, продължават да устояват на времето и прогреса, упорито отказвайки да се изплашат от Ктулу, от абсурдно детайлните миниатюри, от "Legacy" манията, от нашествията на викинги и морето от зомбита.

    И след тази въздълга увертюра...да, ще ви говоря за абстрактна игра. Запознах се с нея преди два месеца и си беше любов от пръв поглед. Тя е толкова елементарна, че буквално се обяснява за под минута, което чувствително ще застраши големината на това ревю. Същевременно е безумно елегантна и ще мога да „слепя“ материал от 3-4 страници в празни, високопарни хвалебствия. Абе далавера отвсякъде. Нека все пак да си поговорим и за играта...


Добре дошли в настолният КЕВР

Всичко, което ви е нужно, за да играете
    „Glüx“ е абстрактна, стратегическа игра за два до четирима играчи. Дизайнер е Якоб Андруш, а издатели са "Queen Games".

    „Glüx“ е игра, в която липсва всякакво подобие на тема, а дори и най-големите разказвачи биха се затруднили сериозно да съчинят такава, на база на оскъдните компоненти. В играта ще откриете двулицев борд, една страна за игра включваща трима или четирима играчи и една за игра за двама, оцветен в преливащи морско-сини нюанси. Централно място върху всека страна заема рамка, съдържаща застинали тетрисоподобни фигури, оцветени в небесно-синьо. Спокойно драги, бай Уве няма досег с тази игра...дишайте. Тетрисоподобните фигури всъщност са „стаи“, разстоянията между тях „коридори“, а вие се опитвате да „осветите“ стаите, естествено за точки в края. Иииии...това е темата.

    Към "Glüx" също така ще откриете и четири платнени торбички, в които преди всяка игра поставяте по двадесет и четири чипа, в избран от вас цвят. Чиповете са основата на "Glüx". Всъщност, всеки от тях представлява две срещуположни страни от обикновен шестстенен зар – 1/6, 2/5 и 3/4. В началото на играта всеки играч започва в един от ъглите на игралното поле, поставяйки стартов токен в своя цвят, а върху него произволно изваден чип от персоналната си торбичка, с която страна прецени нагоре.

Електрическа главоблъсканица

Игралното поле
    Всеки ход в "Glüx" включва две фази. В първата поставяте изтеглен предварително от торбата чип върху игралното поле, а във втората теглите нов от торбичката си. Ииии... това са правилата на "Glüx". Казах ви, че се обясняват за под минута. Има и няколко уловки де.

    Поставяте чиповете или в права хоризонатална, или във вертикална посока от вече поставен преди това ваш чип. А новопоставените чипове се поставят на такова разстояние, разбирайте полета, каквото е посочено като стойност върху предишно поставения чип, който използвате като своеобразна основа. Или казано нагледно – имате поставен чип показваш стойност „три“, което означава, че може да поставяте чипове по хоризонталата или вертикалата на разстояние точно три от него. В "Glüx" градите своеобразни „пътички“ от ваши чипове, които да ви позволят да се движите из игралното поле.

    Струва ми се, че тук е най-удачно да ви обясня и как се печели играта. "Glüx" приключва когато поставите и последният си чип от торбичката или казано иначе – имате точно 23 хода. Играта за вас може да приключи и по-бързо, но за това малко по-късно. В краят на играта се точкуват всички „стаи“, разбирайте тетрисоподобните светлосини фигури. Как става това ? Ами когато преброите белите точици по чиповете, съберете стойността на чиповете ви в „стаята“. Всяка „стая“ се оценява поотделно, като играчът с най-голямо влияние получава четири точки, а вторият две. Така като теглим чертата, "Glüx" си е класическа “area control” игра, която нагледно ви показва, че не е нужно да използвате грамадански миниатюри, за да постигнете търсената геймплей механика. "Glüx" се играе безумно леко и същевременно предоставя достатъчно сериозна главоблъсканица на играчите

    Питате се, къде е последната ? Нека ви разкажа и за последната и може би най-интригуваща част от геймплея на "Glüx".

    Всъщност, правилото е много елементарно, но дяволски хитро. Когато поставяте нов чип, не може да прескачате вече поставен, без значение дали ваш или на опонентите ви. Така ако искате да поставите чип на разстоя „шест“ от ваш чип „шест“ и по пътя има друг чип, то не може да го прескочите. "Glüx" се превръща в доста любопитен пъзел, в който трябва да внимате да не бъдете блокиран, защото ако нямате легален ход за поставяне на чип, излизате извън играта. Допълнителна подробност е, че макар да не можете да прескачате чипове, може да „кацате“ върху тях, образувайки неща подобно на „капия“ при таблата. В "Glüx" поставянето на два чипа един върху друг ги защитава, елиминирайки долния и оставяйки в игра само горния. Така играта придобива още един тънък момент, позволявайки ви да надигравате другарчето си и да заемате по-добри позиции от него. 
    "Glüx" е класическа абстрактна игра, по-точно използваща класически похвати, в която агресивното поведение спрямо опонента ви се награждава и толерира. Трябва обаче да внимавате от прекалена агресия, да не се блокирате сам...защото и това е възможна развръзка в "Glüx".




Скрит диамант

    За отрицателно време, "Glüx" се превърна в една от любимите ми абстрактни игри. Играта предлага безумно елементарен, но елегантно-стратегически геймплей, който работи отлично при всякакъв брой играчи. Зави ми се свят от това изречение...


    Тоталното отсътвие на тема, противоречивия графичен дизайн и липсата на дори една илюстрация (да, и на кутията няма ) не бива да ви подвеждат - "Glüx" е страхотен избор. Страхотен семеен абстрактен пъзел, който с лека ръка препоръчвам на всичко - от семейните геймъри, до любителите на стратегически игри.

Препоръчваме задължително ЗА :

1. Новобранци, семейства, деца 
2. Абстрактни маняци
3. Отличен филър между тежки стратегии

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : Не му обръщайте внимание

Геймплей : 5 / 6

Преиграваемост : 6 / 6


Крайна оценка : 5.5/ 6

Може да откриете Glüx, както и много други страхотни игри, при нашите приятели от Ozone.bg
ЦЪКНИ МЕ !!!


Няма коментари:

Публикуване на коментар