сряда, 22 март 2017 г.

Възходът на Червения гарван. Част I : “Above and Below”


От Христо Симеонов

    Във все по-скоростно развиващия се свят на настолните игри, дейността на "Red Raven Games" продължа да удивлява и вдъхновява. Заглавията на компанията, игри радващи се на толкова възторжен прием от геймърите по света, се открояват  с факта, че са дело на един човек. Райън Лоукът, освен основател на компанията е и дизайнер и илюстратор ( едновременно ) на почти всички заглавия в портфолиото им. Игрите на Райън се отличават с богати, приказни вселени и качествен геймплей, смело служещ си с добре познати механики, над които се надгражда с хитри нововъведения.

    В последните години заглавията на "Red Raven Games" се превърнаха в еталон за качество и неминуем попадат в редица престижни класации. Тази година обаче отбелязва едно специално събитие за компанията, един своеобразен възход. За първи път игра на "Red Raven Games" е едно от най-чаканите и обсъждани заглавия за годината. Още първата информация за „Near and Farхвърли геймърите в делириум. Райън се връща към спечелилият му толкова симпатии микс между стратегическа игра и “choose your adventure” приключение, като този път ни обещава нещо още по-грандиозно.

    И преди да се качим на гребена на очакванията около “Near and Far”,  реших да хвърля поглед към последните две големи заглавия на компанията. Озаглавих това ревю „Възходът на Червения гарван“, изхождайки от идеята за мащабните стъпки на  "Red Raven Games" към върховете на индустрията и го разделих на две. Основната ми идея е да ви разкажа, какво може да очаквате от „ игрите-основи“ на “Near and Far”, върху какво стъпва последната и ще успее ли да оправдае високите очаквания.


Търговците и Долната земя

Подай ми ресурсите там
    “Above and Below” е стратегическа приключенска игра за двама до четирима играчи. Играта се появи на пазара през 2015г. и както стана дума, нейн дизайнер и илюстратор е Райън Лоукът.

    Действието в “Above and Below” ни пренася във фантастичния свят Арзиум, отново дело на Райън, който е фон за огромна част от игрите му ( City of Iron” , “Islebound”, “Near and Far”). Играчите влизат в ролята на миролюбиви фермери, чието село е опустошено от мародерстващи варвари. В създалата се суматоха успяте да избягате от кръвожадните нападатели и след като се лутате из дивото няколко дълги и тежки седмици, най-накрая откривате подходящо място, където да възстановите своето селище и да започнете отначало.

Централното табло
    “Above and Below” е игра, която без да се замислям мога да разделя на две големи половини. В първата, имаме едно класическо „евро“ заглавие. Наемате „работници“, „строите“ сгради, правите малко алъш-вериш с девет (!) различни ресурса и всичко това, за да си осигурите точки от разнообразното меню на „Салатен бар за точки“. И така ви описах “Above and Below” в едно изречение. И взех да се прозявам...и ми се доспа от този сивичък на пръв поглед геймплей.

    Удрям си два шамара и минавам към втората половина от играта – всъщност това, което генерира интереса около “Above and Below”. В симпатичната тема на играта има един интригуващ момент, който ви разказва, че под новооткритите земи където се заселват вашите персонажи има сложна система от пещери. Мрак и неизвестно – какъв по подходящ фон за приключения ? В “Above and Below” те идват под формата на книжка издържана в духа на “choose your adventure” игрите, познати у нас като „книги-игри“. Играчите имат възможност да пращат „работниците“ си в тайнствените подземия и когато това се случи се чете случайно избран параграф от „encounter” книжлето, който ви разкрива краткотрайно приключение, даващо ви разнообразни избори и бонуси. Как обаче всичко това се миксира със сухата „евро“ половина от играта ?

Работливите пчелички

Персоналното ви табло в изключително интуитивно
    Признавам, не бях особено справедлив към „евро“ елементите от “Above and Below”. В играта всъщност ще откриете доста стегнат геймплей, пълен с добре познати и хитричко доразвити механики.
Чудесно впечатление в “Above and Below” ми направи използването на „работници“ с разнообразни умения. Това е един от най-любимите ми похвати в “worker placement” игрите. Използвате различни работници, за различни действия, което се явява една своеобразна мини-игра на менажиране на работници – кога и как е най-правилния начин за използването им. В “Above and Below” нещата са отишли още по-далеч, защото всеки един от „работниците“ ви е и потенциален приключенец, които може да пратите в подземията. Всеки ход в играта включва едно предварително планиране и правилно разпределение на работниците.

Трудовият народ или работниците ви
    И понеже сме започнали за „работниците“ – последните се „изморяват“ когато ги използвате. Реалистично, нали ? По-скоро интригуващо. Използвате „работник“ за действие – трябва да му осигурите топло легло, за да си почине. Това става в краят на всеки ход, в своеобразно „разчистване“ на игралното поле. За да си починат работниците ви, то трябва да имате достатъчно на брой легла. Последните се „генерирате“ чрез строеж на сгради.

Сгради
    И така неусетно стигаме до друг положителен аспект на играта – сградите. Без да са революционно и невиждано нововъведение, те вършат чудна работа в “Above and Below”. Всяка сграда ви помага да генерирате ресурси и ви носи точки в краят на играта. Всъщност, за да не ви подведа, в “Above and Below” има четири вида сгради ! Райън се е постарал наистина и погледната от този аспект, играта си е направо "civilization building". Уви, няма чак толкова дълбочина в “Above and Below”. Сградите са доста еднотипни, два от видовете, „звездни“ сгради и „сгради“ ключове ( убийте ме, но си нямам идея защо са наречени така ) ви носят бонус точки и някое друго специално умение. Най-интригуващи са „аванпостовете“. Това са сгради, които строите под земята, в тайнствените пещери. За целта обаче трябва първо да си осигурите „плацдарм“ – да осъществите приключение от „encounter” книжката.

Аванпостовете са просто "по-силни" сгради
    „Аванпостове“ е поредното гръмко название, което ще срещнете сред компонентите на “Above and Below”. Всъщност, няма никаква заплаха за играчите в играта. Няма какво да ви атакува, да опожари селцето ви и да ви задигне гъбите и хартията ( реални ресурси в играта ). Нещо повече – в “Above and Below” няма почти никаква интеракция между играчите ! Всеки си строй там нещичко, слиза под земята да му прочетат приказка от книжката с приключения и си трупа точици, чакайки края на играта. “Above and Below” направо е като излята по „евро“ калъп игра. Естествено, за всички тези от вас, които се събират около масата за доброто старо „прецакай другарче парти“, това ще е огрооомно разочарование.

"Звездни" сгради
    И да сумирам „евро“ половината на “Above and Below”. Имаме няколко вида "работници", всеки отговарящ за конкретен екшън, за които трябва да се грижите, защото се уморяват докато работят. Плюс. Имаме разнообразни сгради със специални умения. Плюс. Въртим едни ресурси напред-назад и се бутаме, за да си сипем от голямата купа с „Точкова салата“. Минус. С останалите играчи около масата няма особено интеракция...освен да си говорите за политика, пък може и да се стигне до конфликт. Иначе рискувате да заспите. Минус.

Борсово дело
    За малко обаче да пропусна – има я и “advancement” скалата. В долният край на всяко от персоналните табла, ще откриете скала с точно осем позиции – по една за всеки ресурс. В хода на играта, когато поставите тук ресурс се случват две неща. Първо увеличавате приходите си от пари, които генерирате в началото на всеки ход. Освен това правите и една своеобразна оценка в точки на даден ресурс. Хубаво, давам ви пример. Ако на позиция едно на скалата поставите токенче с „риба“, то в краят на играта всяко едно токенче от този вид, поставено от вас върху тази позиция на скалата, ще ви донесе по една допълнителна точка.

    “Advancement” скалата в “Above and Below” е интересна хрумка, която не знам защо ми навява мисли на борса. Не твърдя, че в играта може да говорим за такива сериозни механизми, нито може да става и дума за неща като акции, "купувай скъпо-продавай евтино", "парите никога не спят" и там подобни напудрени термини със скъпарски костюми. Но пък си е една хитричка икономика, в която има и малко риск. Защото например поставяте токенче с ресурс „плод“ на позиция пет на скалата и започвате трескаво да се оглеждате как да генерирате още такива ресурси – в края на играта всеки един върху скалата ще ви донесе по четири точки ! Ала така и не успявате да откриете. За сметка на това складовете на градчето ви са пълни с „риба“, която обаче сте оценили само на една точица. Готина механика. Отново изключително солова – всеки един от “advancement” скалите си е личен, но пък с приятно намигане към всички нас, хазартните играчи.

Приключенци по душа

Пещерните карти
    Време е да си поговорим за втората половина на “Above and Below” – книжката с приключения. Знам, че всички сте тук за това, защото именно вплитането на “choose your adventure” игра в сухичко „евро“ е причината въобще да си говорим за “Above and Below”.
Като възможно действие в играта може да изследват тайнствените пещерите под селището ви. Задължително е да пратите поне двама „работници“ – все пак приключенстването не си е работа за сам човек. След като определите кандидат-приключенците, теглите „пещерна“ карта и хвърляте зар. Към всяка от страните му, върху картата е посочен параграф от „encounter” книжката. Каквото ви се падне, там отваряте и четете...и магията се случва.
Относно качеството на„Encounter” книжлето в “Above and Below” мога само да сипя суперлативи. Двеста и петнадесет параграфа, написани повече от приказно от Райън и компания. Сред приключения ще намерите срещи с разнообразни същества, част от вселената на “Above and Below”. Ще помагате на изпаднали в беда пътешественици . Ще разкривате причудливи подземни стаи, пълни със съкровища и опасностти. Не мога, а и не искам да ви изброявам всичко, което ще откриете. Най-голямият плюс на “Above and Below” е приключението !

Тук се случва магията
    И в този сюблимен момент...трябва да критикувам. Знам...и мен ме е яд на мене си, ама какво да направя като имах огромни очаквания. Две неща не ми харесаха в “Above and Below” относно “encounter” книжката. Няма никаква връзка между отделните параграфи или по-точно, начина по които ви се случват. Всичко е хаотично и непоследователно. И основен виновник затова е...“евро“ половината на “Above and Below”. Основната част от играта всъщност си е въртенето на ресурси за точки. Именно затова приключенията остават в сянка и не могат да конструират цялостна сюжетна линия. Защото в “Above and Below” никога не е съществувала идеята за цялостен сюжет. Работата ви е да възстановите селцето си – да стройте сгради и да трупате ресурси. Затова и всичко, което ви се случва в пещерите си е пожелателно. Един „гъдел“ за любителите  на “choose your adventure игрите.

А втората ми критика е доста по-сериозна - реално нямате нужда от „encounter” книжлето. Да, “Above and Below” не се печели чрез него . Колкото и „работници“ да пратите, колкото и успешни приключения да направите, това няма да ви спечели играта. Просто ще прочетете десетина параграфи от книжката, избрани случайно и без връзка помежду си, ще спечелите няколко случайно изпаднали ви ресурса в хода на приключенията и толкова.

    Липсва логическата връзка между „евро“ и “choose your adventure” половините на “Above and Below”.  При това в двете направления. Първо „еврото“ в геймплея на играта я е обсебило напълно и няма място как в нея да се промъкне сюжет, индивидуално преживяване, резултат от приключенията през които преминава всеки играч. И още по-лошото – нямам никакъв смисъл да изследвате тайнствените пещери. Това няма как да ви спечели играта и ви остава единствено тръпката от прочита на несвързани  истории.

Надолу, нагоре и на никъде

    Толкова много ми се искаше да харесам “Above and Below”. Всъщност, аз я харесах, но не и както ми се искаше. Моята работа е малко като „иСках да гласувам, ама нямах желание“. Защо се случи така с “Above and Below” ? Ами защото очаквах да видя микс между „евро“ стратегия и “choose your adventure”... при това сполучлив микс.

    В “Above and Below” липсва хармонията между двете половини на геймплея. Трупането на ресурси и превръщането им в точки напълно доминира в играта. Тъжно е , че е напълно възможно след като постихне първоначалния ви ентусиазъм – „ууу, книжка с приключения“, което се случва след два,максимум три сблъсъка с последните, въобще да не се върнете повече към тях.

И за да не бъде като кисело старче, “Above and Below” не е лоша игра. Геймплеят на играта, в стратегическата му част ще се понрави на всеки. В него откриваме и отличните механики на разнообразни „работници“ и правилното боравене с тях, сгради със специални умения и нещо като регулиран пазар на стоки, който не е пазар на стоки. Казано иначе - “Above and Below” си е чудесна игра за любителите на леки „евро“ заглавия. Тези от вас обаче, които очакваха революционно сливане на два типа геймплей ще останат разочаровани.

Препоръчваме ЗА :

1. "Евро" геймъри
2. Фенове на Райън и компания
3. Ако ви се чете нелоша книга-игра

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 4.5 / 6

Геймплей : 3 / 6

Преиграваемост : 3/ 6


Крайна оценка : 3.5/ 6

Тонове настолни игри може да откриете при нашите приятели от Ozone.bg
ЦЪКНИ МЕ !!!




Няма коментари:

Публикуване на коментар