петък, 25 ноември 2016 г.

Зарът, който ме обичаше – Covert


от Христо Симеонов

    Да си го кажем откровено - шпионажът всъщност е доста скучна дейност, много далеч от романтичната престава, която имаме за нея. Истинските шпиони са напълно обикновени хора, облечени в спретнати, ежедневни дрехи, а не в скъпи, поръчкови смокинги, рядко пият луксозни пенливи вина и никога не са виждали в живота си „Астън Мартин“...наживо. Тези сливащи се с тълпата хорица обаче, рядко са обект на популярната култура...или поне не в истинският им вид.

    Бащите на романтичния образ на шпионите са много. Художествената литературата и киното са основните виновници за това. В настолните игри, макар и не толкова широко разпространени като тема, шпионите също намират своето място. Масово дизайнерите залагат на техния захаросан, джеймсбондовски (и да...това е дума) вариант, създавайки заглавия залагащи повече на темата, отколкото на игровите механики. Поне така мислех, докато не се сблъсках с играта, която ще ви представя с това ревю. Тя привлече вниманието ми, благодарение на темата си ( не знам дали съм казвал, но съм ОГРОМЕН фен на шпионските филми и романи) и основната си геймплей механика, която включва зарове.


Студен фронт

Всеки лидер на агенция си има специално умение
    “Covert” е “worker placement” игра със зарове, за двама до четирима играчи, която се появи на пазара преди няколко месеца от “Renegade Games Studios”. Дизайнер е все по-бързо пробиващия Кейн Кленко, който привлече вниманието с един от най-приятните филъри от миналата година – “Fuse”.

    Действието в “Covert” ни пренася в разгара на Студената война...или поне така изглежда. Запомнете предното изречение, ще се върнем към него по-късно.

    Играчите влизат в ролята на лидери на противникови шпионски агенции, опитващи се да изпълняват тайни мисии, посредством  свойте агенти разположени в различни точки на Стария континент, събирайки оборудване и информация. Всеки разполага с трима шпиони, пристигащи под формата на симпатични дървени фигурки. В началото на играта ги разполагате върху централният борд на “Covert”, който представлява картата на Европа, с по-значимите градове нанесени върху нея. Бордът е разделен на шест региона, всеки оцветен в различен цвят и обозначен с различен символ.

     Основният фокус в играта пада върху заровете. С комплект от по пет такива разполага всеки от играчите. В “Covert” заровете изпълняват ролята на „работници“, които поставяте върху специални места, обозначени като “action circles”. Последните аз ще наричам„екшън зони“ и те ви позволяват разнообразни действия. Съществена част от играта е й събирането на оборудване, с чиято помощ да изпълнявате разнообразни мисии, а също така и дешифрирането на кодове. Стана си съвсем шпионско, нали ? “Covert” приключва, когато някой успее да изпълни шест мисии.

Шпионски игри

Револвер за зарове ? Бедната шестица е блокирана
    Използването на зарове като „работници“ в “Covert” далеч не е оригинална механика. Нещо повече, служейки си с този похват играта се отправя към една категория от заглавия, сред които личат имена като “Alien Frontiers”, “Castles of Burgundy”, “The Voyages of Marco Polo”, “Kingsburg” и много други. 
Както сами виждате, конкуренцията в този своеобразен „подвид“ на “worker placement” жанра е изключително оспорвана и ожесточена. За да може една игра да остави някаква диря в него, то тя определено трябва да предложи нещо разнообразно. Кейн Кленко явно напълно е осъзнавал това, защото в “Covert” ще открием няколко доста интересни хрумвания. Нека ви поговоря малко за тях.

Dicey Europe
   Всеки ход в “Covert” включва три фази. В първата от тях играчите хвърлят едновременно заровете си и ги поставят на игралното поле. Опциите за това са три, като най-любопитната от всички са така наречените „екшън зони“. Ще ги откриете в горната част на централния борд, като всяка една от тях е свързана с някакво действие – местите агентите си по борда, теглите нова карта „Мисия“, взимате карта „Agency“ или приключвате мисия. 
Прелюбопитното в случая е, че всяко едно от тязи действия е представено посредством кръгова зона, приличаща на барабан на револвер ( слОчайно ? ), в която има шест полета номерирани...от едно до шест ( ох...). Поставяте зар на поле изобразяващо стойността му. Ако следващият играч иска да ползва същата „екшън зона“, то той трябва да постави зар, в съседство с вашия, съответно на съседно по стойност поле. Например – ако поставите зар със стойност три, то активни ще са само позиции две и четири. Какво излиза то – ето си го доброто, старо блокиране, познато ни от почти всички “worker placement” игри. В “Covert” то е замаскирано под този доста хитър метод, който да си призная виждам за първи път.

    Нещо повече – тези „екшън зони“ са върха на взаимодействието между играчите в “Covert”. Звучи ви странно и определено може да се разглежда като критика, че в игра, която се върти около шпиони и която се опитва да ни убеди, че действието в нея се развива през Студената война, единственото ви вземане-даване с другите около масата ще е „хаха, блокирах те“. Разочароващо малко. Но не се отчайвате толкова бързо.

Льо‘Шифър

Картите със шпионски джаджи
    Върху централния борд в “Covert” ще откриете специално поле посветено на разбиването на кодове. Чудесно решение, в една игра свързана със шпионажа. Полето включва две колони от празни квадратчета, които на случаен принцип запълвате с цифри, със стойност от едно до шест.

    На няколко пъти ви споменах за оборудването. Съвсем нормално е да намерите разнообразни джаджи в “Covert” – къде се е видяло шпиони без техните си играчки ! Оборудването включва разнообразни нещица от оръжия, през подслушвател в обуквата, та до магнетофон. Е да, няма часовник с режещ лазер или невидим "Aston Martin DB10", но пък явно се е търсил поне малко реализъм.

Шифърът на...
    Всеки един от тези толкова важни шпионски атрибути пристига в “Covert” под формата на двулицева карта. На едната и страна е изобразена илюстрация на предмета, а на другата три цифрена комбинация. Когато изтеглите карта „Оборудване“ тя не ви дава автоматично изобразената джаджа. Трябва да разбиете кода, да наредите шифъра, за да може да я ползвате.

    Всеки ход в “Covert” включва фаза свързана с разбиване на кодове. Имате само един опит - може да разместите само две плочки с цифри. А се стремите да ги подредите в търсената от вас комбинация. Все пак, може да си помогнете малко, отново посредством заровете. Когато поставяте един или повече от последните, може да не ги слагате в някоя от „екшън зоните“, а да ги сложите върху полето със шифъра. При разбиването на кода, заровете се използват, за да заместят стойността на някоя от плочките. Отново интересно решение, което ви дава някаква опция и ви помага да не разчитате само на късмета си и на волята на останалите играчи.  Ако успеете да подредите комбинацията - оборудването става ваше. Какво може да правите с него ? Или го използвате като условия за изпъление на мисия (след което, уви го губите) или ако не го използвате то ви носи две точки в края на играта.
Шифъра е още едно ниво на интерактивност между играчите в “Covert”. Пак не е нито толкова динамично, нито толкова ключово, защото отново се изчерпва до това, че може ваше другарче да размести цифрите преди вас и да направи невъзможно да разбиете кода на картата си този ход. Ще си кажете – и какво толкова ? Ще го направя следващия ход. Да, ама в “Covert” нещата се случват прекалено бързо. Което ме навежда на мисълта, че е време да си поговирим за мисиите.

Мисията на символите

Ах, как им липсва темата на тези мисии
    Написах повече от хиляда думи и забравих да ви кажа най-важното - “Covert” е състезателна игра ! Шокирах ли ви ? На пръв поглед, няма да се съгласите с мен. Но когато се върнем на основната ви цел в играта – да изпълните шест мисии, ще се съгласите. “Covert” приключва, когато някой от играчите достигне въпросната крайна цел. Мисиите пък пристигат в специално тесте от карти, върху които има изобразени символи. Те отговарят на различно оборудване, което трябва да съберете или пък са имена на градове или региони от централното табло, където трябва да бъде поне един от вашите агенти. Ако изпълните условията на мисията – взимате точките обозначени на нея.

Изпълнените мисии ви дават символи...за бъдещи мисии
    Състезателното начало се изразява в това, че искате да изпълнявате мисии от самото начало на играта. Буквално нямате време за губене. Нещо повече...което знам, че няма да се понрави на много от вас. В началото на игра започвате с две мисии, няколко карти оборудване и карти „Agency”. За последните след малко, но идеята е, че всички те ви дават разни символи. И ако имате късмет, да ви се падне мисия, изискваща символи, които ви се паднат още в началото – ход едно и вече сте с две мисии напред или казано иначе - 1/3 от нужните ви за финал на “Covert”. Да, в “Covert” има късмет. Аз съм окей с него...но вероятно ще има разочаровани.

Балканите отново са гореща точка
    Нека ви върна в началото на това ревю. Не, недейте скролва – има си "copy/paste" за тази работа. Цитирам :„Действието в “Covert” ни пренася в разгара на Студената война...или поне така изглежда.“. Край на цитата. 
Казвах ви, че ще се върнем на това изречение. Основната ми, най-голяма, най-сериозна, най-съществена, абе най-най-критика към “Covert” е : 
Не можеше ли малко по-тематично ? 

     Картите с мисии са абсолютно еднообразни. На тях ще откриете само символи и нищо повече. Не можеше ли например малко текстче, към карта която изисква да имате пистолет и да имате агент в София ? Нещо тематично – опитвате се да елиминирате колега шпионин забегнал в другия лагер ? Или трябва да проникнете в секретно поделение във Враждебна, където българското правителство съхранява ядрени бойни глави ? Ами явно неможе...

    Отказът от тематичност в “Covert” е най-големият минус на играта. Играта е окей, като механики, но всичко е някак сухичко. Хем сте шпиони, хем работите за различни агенции, хем...събирате символи. Интересно решение е, че когато се движите между градовете на Стария континент, оставяте информация, оставяте следи, които визуално се отбелязват посредством дървени купчета (да си затворим очите за този „евро“ грях). Почва да звучи вълнуващо...ама не е. Когато минавате през град с кубче от друг цвят го взимате. Съберете ли две кубчета от един цвят, ги връщате на собственика им и си теглите „Agency карта. Отвратително нетематично...

“Хей, приятел шпионин от вражеска агенция, изпуснал си малко информация. Ето я.“ „Благодаря ти, приятел-враг. Вземи си карта за награда“

    Всяка костица от геймърското ми тяло, толкова привързано към силната тематика в настолните игри крещи...Едва ли това обаче ще направи впечатление на „евро“ геймърите. А те са основната таргет група на “Covert”.

Агенцията

Любимата ми част от играта
    След като споделих болката си с вас – време е да се върнем към още едно от хубавите неща в “Covert”. Споменах за картите „Agency”. Те са третото тесте, което ще откриете в кутията на “Covert”. Върху тях има изобразени доста нещица, защото те могат да се използват за разнообразни цели.

    Винаги съм харесвам игри използващи едни и същи карти за повече от една функция. Няма как да скрия, че това ми е любимата част и от “Covert”. Всяка от картите “Agency” може да използвате за едно от три предназначения. И всяко си е обозначено със съответните символи.

Специални операции...шшшт, тихо
    Ще намерите име на град върху всяка карта, защото може да използвате последната като билет и да преместите един от агентите си директно в него. Да, точно както в
“Pandemic”. Върху всяка "Agency" карта има изобразен и символ, отнасящ се към предмет от оборудването ви. Когато някоя мисия ви иска въпросната джаджа, може да използвате дадената карта "Agency" и да си запазите картата "Оборудване" ( ако имате такава ), за да ви донесе две точки в края.

    И на последно място, но не по важност – върху всяка карта Agency ще откриете един от символите „Специални операции“. Ох, и това ли пропуснах да ви кажа.

Може ли шпионска игра, без скрийнове...
    Връщаме лентата назад – помните ли, когато ви говорех за поставяне на заровете ? Може да ги сложите на някоя „екшън зона“. Може да ги сложите на шифъра. Но има и още една опции. Върху централния борд ще намерите поле с надпис „Специални операции“. Там може да се поставят неограничен брой зарове, без значение от стойността им. Казано иначе – класическото поле „ Когато не ми оставите да правя нищо...приятели“, познато от всички “worker placement” игри. Всеки зар поставен в това поле ви позволява да теглите токен от платнена торбичка, която пристига с играта. Върху токените, също кръстени „Специални операции“ ще намерите разнообразни специални умения, позволяващи ви да „чупите“ правилата на играта – да променята стойността на заровете си; да активирате повече от един път шифъра ; да сложите два зара наведнъж и прочие. Всеки един токен се използва по ваше усмотрение, след което го губите.

    Обратно на Agency картите. Та върху всяка от тях има по един такъв символ, което ви позволява да използвате картата за въпросното умение. Няма съмнение, че “Agency” тестето е много приятна добавка към геймплея на “Covert”, която ще се понрави на всеки, защото обогатява неимоверно възможностите ви.

Спусната завеса

Не мога да се нагледам на тази кутия...
    След всичко, което ви казах за “Covert” е време да направим някакво обобщение. Обаче никак не ми е лесно. Определено не спестих критики към играта. Но пък и има защо.
Пропусната с лека ръка възможност за повече тематичност, прекалено многото символи по картите, някой противоречиви компоненти ( например плочките за шифъра ), наличието на доста късмет. Всичко това са неща, за които да се хванете, ако искате да не харесата “Covert”. Всъщност е доста лесно да не харесата дадена игра, ако решите.
Нека ви кажа, защо да харесата “Covert”. На първо място, играта предлага свеж прочит върху класически вече механики в настолните игри. Заровете в “worker placement” игрите не са от вчера, но пък начина на поставянето им в “Covert” определено впечатлява. Шифъра пък е своеобразна мини игра – като излязла от аркадна зала. Интригуващ пъзел, който с трепет ще ви занимава цяла игра.
“Covert”, макар в началото да изглежда сложна и затормозяваща е действителност доста бърза игра, която спокойно се играе за малко повече от половин час. Това е огромен плюс за стратегическа игра от този тип. Няма спор, че “Covert” е именно такова заглавие, дошло от най-добрите традиции на леките „евро“ стратегии. Въпреки всички критики, ви препоръчвам играта.Да, “Covert” няма да е един от големите хитове тази година, но пък е чудесен свеж полъх в “worker placement” жанра.


Препоръчваме задължително ЗА :

1.Агенти
2.Когато късмета не ви пречи

3.Когато искате нещо ново в жанра

Оценка :


Арт и компоненти : 4.5 / 6

Геймплей : 4 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 4.5 / 6

"Covert" и още много страхотни заглавия може да откриете при нашите приятели от Ozone.bg

Цъкни ме !!!

Няма коментари:

Публикуване на коментар