четвъртък, 27 октомври 2016 г.

Зимата на нашите мъртви – Dead of Winter


от Христо Симеонов

    Ах, зомбита – тази вечна любов на поп-културата. Тонове хартия, стотици линейни метри филмова лента и няколко склада пълни с кутии няма да са ви достатъчни, за да поберат всички реинкарнации на „любимите“ ни живи мъртъвци в художествената литература, киното и настолните игри.

    Зомбитата са тема, която винаги е обсебвала човешкото въображение и го е стимулирала да работи трескаво. През темите за живота след смъртта, за възмездието и завръщането или като безупречна метафора на модерното общество, възкръсналите мъртъвци са послужили на безброй на брой знайни и незнайни творци да се обърнат към широката публика.

    Четейки тези редове сигурно вече сте се отегчили, защо подозирате, че предстои да ви представя игра със зомбита. В нашето чудесно хоби, заглавията посветени на възкръсналите мъртви буквално ви дебнат от всеки рафт. Пазарът е залят от тях, като те изпълват цялата палитра на познатите ви жанрове и включват всякакви механики за които може да се сетите. Да си го кажем откровено – игрите със зомбита са си собствен жанр в настолните игри !

    И преди да затворите набързо това ревю, бързам да ви кажа, защо трябва да го прочетете. То е посветено на игра, за която вероятно всеки в хобито е чувал, но едва ли всеки се е престрашил да я опита, изхождайки от нейната накъртващо втръснала зомби тема. Аз обаче ще се опитам да ви насоча вниманието към нея, с твърдението, че това е „Най-добрата настолна игра със зомбита, която може да откриете към този момент на пазара“. Успях ли ? Не ви ли стига ?  Искате доводи ? В следващите редове.


Ще оцелеят само най-силните

Играта пристига с тонове карти
    “Dead of Winter” e феноменално тематична игра със зомбита, за двама до петима играчи,  която буквално със щурм превзе хобито в краят на 2014г. Дизайнери са Исак Вега и Джонатан Гилмор, а издател е уважаваното и ползващо се с перфектна репутация гейм студио “Plaid Hat Games”.

    Може би ви прави впечатление, че не категоризирам “Dead of Winter” към никой от познатите ви жанрове в настолните игри. Авторите на играта сами я определят като „A Crossroads game” – амбициозен проект на "Plaid Hat Games", центриран около иновативна механика, тяхно собствено производство. Относно “crossroads” механиката ще говорим после. „Dead of Winter” включва толкова богата палитра от механики, че трудно бихме я причислили към конкретен жанр. В играта ще откриете зарове, „hand management, екшън-точки, персонажи с разнообразни сили, блъфиране, кооперативен и полу-кооперативен режим, ролеви елементи...и зомбита. Всичко това е забъркано във взривоопасен коктейл, с акцент върху темата, който ще прикове вниманието ви. “Dead of Winter” е от тези игри, сесиите на които се помнят дълго.

Малка част от персонажите
    В “Dead of Winter” играчите влизат в ролята на група от хора борещи се за оцеляване в свят, в който загадъчен вирус възкресява мъртъвци като безмозъчни, кръвожадни чудовища. В допълнение към зомбитата, действието се развива в разгара на зимата, което както ще видим има огромно значение за геймплея. В началото на играта всеки от вас контролира, носи отговорност за двойка персонажи, събрани по жестока прищявка на съдбата. 
“Dead of Winter” включва тридесет персонажи, между които да избирате. Всеки персонаж е представен от карта, която освен страхотна илюстрация на последния, съдържа неговото име, професия ( варираща от счетоводител, та до гадателка ), две цифри отразяващи умението му да се бие и да търси провизии и специално умение. Последните са изключително разнообразни и всяко едно е свързано с професията на конкретния персонаж например – тираджията се придвижва по-лесно, а готвачката приготвя храна.

Колонията
    Персонажите започват играта в центъра на игралното поле, върху място обозначено като „Колонията“ – това е изоставен склад или друга сграда, която е приютила вашите подопечени от кръвожадните зомбита и бушуващите зимни стихии. Целта на “Dead of Winter” е играчите да оцелеят определен брой ходове и да изпълнят основната си цел, преди импровизираното им общество да рухне. Последното е отразено посредством скала отчитаща моралът на "Колонията". Точния брой ходове и основната ви цел вие избирате сами преди началото на играта. Ще откриете десет карти предлагащи ви разнообразни като тематика и времетраене „Главни цели“ и само от вас зависи, на коя ще се спрете. Те предлагат разнообразни неща, включващи както обичайното - да оцелеете определен брой ходове или да убиете определен брой зомбита, така и доста по-предизвикателни неща като откриването на лек за зомби вируса.

Персоналните цели
    Една от най-важните стъпки в началото на всяка игра на “Dead of Winter”, включва изключително важно решение на играчите, което има ключово значение за цялостната структура на геймплея и игровото усещане. Играта може да бъде изиграна както като напълно кооперативна игра, така и като дедуктивно предизвикателство включващо фигура на предател. И ако ви се струва странно от тематична гледна точка да говорим за предател в игра, която основния враг са зомбита, то гледайте на него като на фигурата на амбициозния антагонист преследващ собствените си интереси, за сметка на тези на "Колонията". Истината е, че в “Dead of Winter” всеки от играчите преследва някакви собствени цели, което ако го погледнете от плоскостта на човешката психика си е супер тематично...просто предателят няма скрупули зомбитата да закусят с мозъците на неговите съквартиранти от "Колонията".

За да ви илюстрирам какъв страхотен социален експеримент и предизвикателство е “Dead of Winter” ще ви представя тестето на „Тайните цели“. Всеки играч получава по една карта от него в началото на играта. На нея има няколко реда текст, като първият е винаги един и същ – трябва да бъде изпълнена „Главната цел“. Освен нея обаче, всеки играч получава допълнителни,странични цели, които варират от това да трупа провизии, да локализира специални предмети или да увеличи бройката на групата оцелели, която контролира. За да сте победител в “Dead of Winter”, то трябва в краят на играта, да сте изпълнили всички цели поставени от картата ви. Така в играта може да има един или няколко на брой победители...а може и да няма ако зомбитата ви схрускат всички или морала на "Колонията" стигне нула. Ако се замислим – всеки в “Dead of Winter” е потенциален предател, защото е неизбежно в един момент той да не предпочете собствените си интереси, диктувани от тайните му цели, пред тези на групата. Толкова реалистично, толкова тематично...толкова човешко. Защо ви е нужен и допълнителен предател тогава ? За да е хаосът пълен...нали си говорим за апокалипсиса все пак.

    За да се превърне “Dead of Winter” в игра с предател, то към тестето с „тайни цели“ се добавя и една карта от така наречените „предателски тайни цели“. Визуално те са идентични с другите...с тази разлика, че предателят се стреми „главната цел“ на "Колонията" да се провали.

Темата преди всичко

    Да ви запозная с всяко правило в “Dead of Winter”би било истинска лудост и излишно трупане на страници. Играта, макар и не сложна, включва богата палитра от правила. Ще се опитам да ви запозная с най-важните от тях, които формират и основната концепция на геймплея на “Dead of Winter”.

Най-важното за него е – тематичността. “Dead of Winter” е настолна игра, която смело мога да поставя на границата с ролевите. С правилната група хора, всяка игрова сесия може да се превърне в своеобразен сценарий за спиращ дъха холивудски блокбъстър. Всеки един от ходовете в “Dead of Winter” включва две фази. В първата на ход са играчите. Тя започва като се разкрие „криза“ за хода и играчите хвърлят заровете си.

    Ако си мислите, че зомбитата са най-големият ви проблем в “Dead of Winter”, тука е момента да ви разочаровам. „Кризите“ са нещо като мини-цели - ежедневни препятствия пред които се изправя "Колонията". Сред тях ще откриете нашествия на бандити, снежни бури, недостиг на гориво или храна, болестти или отчаяние.  "Колонията" трябва или да се справи с кризите...или да изстрада последиците от провала си. А последиците от нерешена „криза“ могат да бъдат катастрофални – загуба на провизии, легион от немъртви или сриване на морала на оцелелите.

Най-важното място в геймплея на играта заемат действията на играчите. Последните правят неопределен брой такива – докато не кажат пас. Концепцията за възможните действия в играта е изключително любопитна. Тя включва система от екшъни, които изискват използване на зар и такива, които се изпълняват свободно. Заровете в “Dead of Winter” са пряк резулат от броя на персонажите, които ръководите. Всеки един от тях ви носи по един зар.

Мозъци, мозъци ! 
    „Действията със зарове“ заемат основно място по време на хода ви. Наричат се така, защото за да ги използвате, трябва да „платите“ с един от заровете си, като значение има неговата стойност. Чрез зарове се биете със зомбита, например. Един интерес щрих – може да атакувате освен зомбита и персонажи на други играчи – нещо, което би направил предателят. Със зарове персонажите също така търсят и разнообразни предмети.

    Понеже си говорим за битки, нека споменем и как персонажите ви умира в “Dead of Winter”. Всеки от тях има точно три точки здраве, а да ги прахоса е нещо много лесно. Играта предлага два вида рани. Първите са леки повърхностни драскотини. Вторият вид пък се причинява от атмосферните условия, например са ви замръзнали краката докато търсете храна и сте настинали ( тематичност ! ). Този вид рани има продължително действие и ако не използвате медикаменти ще причини смъртта на персонажа си. Има обаче и трети начин, да загинеш в “Dead of Winter”.

Върховното зло приело формата на зар
    Дами и господа, нека и представя най-злият зар във Вселената, самият Сатана сред събратята си - Exposure Die ! Той е червен дванадесет стенен зар. На шест от страните му няма нищо - вие сте спасени. Върху пет други има различен вид рани. И на една от страните има...зъбче. Какво е зъбчето ? Ами ухапване от зомби - колко сладурско ! Exposure die се хвърля всеки път, когато някои от вашите персонажи се движи или когато се бийте със зомбита. Ако хвърлите "зъбче", персонажа ви автоматично умира...от ухапване. Но чакайте - има и по-лошо. Ако персонажа загине от ухапване, то ефекта на зомби заразата се пренася на друг персонаж, с който загиналият споделя локация. Отвратително, зловеща, тематична механика ! Ще намразите exposure diе...повярвайте ми !

Локациите
    В “Dead of Winter”, освен централното игрово поле, ще откриете и шест висококачествени, правоъгълни картонени плочки. Те се наричат „Локации“ и включват разнообразни места от фикционалния свят, в които се развива играта. Сред „локациите“ ще откриете задължителните за всяко зомби приключение полицейски участък, супермаркет, болница, училище, библиотека и бензиностанция. Основна част от геймплея на “Dead of Winter” се върти около разнообразни предмети – те ще са ви нужни за „целите“ ви, за кризите...а и за въоръжите персонажите си. Богатството на предметите пък е изключително – през пистолети, пушки и туби с бензин ( все полезни неща, ако се изправяте срещу зомбита ), та до разнообразни инструменти, медикаменти и дори книги. 

Изключително полезният персонален борд за всеки играч
     Посредством зарове също така поставяте барикади , които спирате, макар и временно, ордите от зомбита или чистите боклук. Повдигате учудено вежди ? Боклук...да,eдна от най-любимите ми тематични механики в “Dead of Winter” ! Когато използвате предмет за разнообразен специален ефект, който носи, което между другото е и едно от действията без зар, то поставяте използванета карта върху специална купчина на игралното поле, означена като „бунище“. В краят на хода, за всеки десет карти в „бунището“, "Колонията" губи едно морал. Защо ? Когато персонажите ви използват предмети, те генерират боклук, които се трупа вътре в Колонията. Когато боклука стане прекалено много, трябва някои да почисти или настроението ( морала ) на всички пада. Никой не обича да живее в кочина, нали ? Тематичност, тематичност и нищо друго няма да намерите в “Dead of Winter”.

Пирата, Нинджата и...кучето 
    Ще прескоча описанието на цял куп действия, които може да извършите по време на хода си, не ми се сърдете ( може да ги откриете винаги в страхотните персонални табла, с каквито разполага всеки от играчите), за да се спра само на две.  Всяка „криза“ изисква играчите да допринесат с определен тип карти. Всеки по време на хода си, може да постави неограничен брой карти в специално обозначено за целта поле...но ги поставя с лицете надолу. Всяка различна от търсения тип карта е минус към крайния ви резултат за „кризата“. Тази механика не е нещо невиждано ( "Battlestar Galactica" ), но включването и в “Dead of Winter” e страхотно решение. Поставянето на карти за „кризата“ ще е действието, което винаги ще предизвикава съмнение, недоверие и  напрежение между играчите. Разменени реплики, обвинения, заплахи – конфронтацията в “Dead of Winter” е на нивото на всяка една игра с блъфиране и социална дедукция. Разрешаването на всяка „криза“ е мини-игра, която ще обогати неимоверно цялостното ви преживяване в “Dead of Winter” – ще го превърне в нещо незабравимо.
   
    Ако съберете достатъчно доказателства ( според вас ) и съмненията ви относно това дали някои от играчите не е предател са основателни ( във вашите очи ), то винаги по време на хода си може да предизвикате гласуване за неговото изгонване от "Колонията". Отново механика добре позната от подобни заглавия, но в “Dead of Winter” тя се разгръща с нова сила. Играчите гласуват „за“ или „против“ изгонването на нарочения за предател. Ако го изгоните, последиците са две. Първата е, че той губи „тайната си цел“ и тегли нова от специално тесте, предназначено за изгонени от "Колонията". Новата му цел вече не е свързана по никакъв начин с останалите играчи и той се превръща във вълк-единак. Втората последица е по-ключова. Ако изгоненият е бил предателят – ураааа, били сте прав и вече никой няма да пречи на "Колонията" отвътре. Ако обаче не е бил – толкова по лошо за всички. Губите морал...и привличате погледите към себе си. Да не би точно вие да сте предателят ? Защо ли ? Ами защото ако бъдат изгонени двама играчи и предателят не е сред тях...то "Колонията" автоматично губи играта – моралът се срива до нула. Не мога да ви опиша колко, колко невероятно тематична и интригуваща е тази механика. Едно единствено гласуване, а толкова много последици. Всеки път когато се стигне до вот за изгонване, напрежението около игралната маса заплашва да събори тавана на игралното помещение. Обвинения, подкупи, обещания, заплахи, речи, мълчание – всичко това ще видите в тези наситени с динамика мигове от “Dead of Winter”. Изгонването на хора си е малко като в популярните риалити формати – с тази разлика, че не е по предварителен сценарий и вие сте наистина главно действащо лице в него...дори без да си давате парите за смс-и.

/ линкът съдържа продължение на "Зимата на нашите мъртви" /


Няма коментари:

Публикуване на коментар