петък, 28 октомври 2016 г.

Домът на злото – Betrayal at House on the Hill


от Христо Симеонов

    Ще пропусна увода днес. Мислeх си, да ви говоря за хорър жанра – неговите възходи и падания. Но май е по-добре да минем директно на темата.

   Само след два дни е Хелоуин или както е по-политически коректно да го наричаме - денят на Вси светии ( по католическата традиция ). Като следствие от модерните културния влияния, макар и отричан и у нас този ден започва да се настаня като празник...или поне някакъв повод. В нощта на 31-ви октомври улиците ще се напълнят с причудливо маскирани люде, които ще се насочат към предварително избрани локации, за да празнуват Хелоуин.

    Настолните игри са изключително сполучлив начин да отбележите Хелоуин. Те създават чудна, магическа атмосфера, която напълно гореспондира с празника, чийто корени откриваме в древните езически ритуали.

   В днешното ревю ще ви представя една игра, която съдържа всичко което ви е нужно за Хелоуин парти с настолни игри. И макар да не блести с гениални механики и да има немалко проблеми, за мен това е най-тематичното хелоуин предложение. Нека да влезнем заедно в прокълнатата къща на хълма...какво ли ни чака вътре...а дали ще я напуснем някога.


Приказка изтъкана от кошмари

Персонажите пристигат с предварително оцветени миниатюри
    “Betrayal at House on the Hill” е тематична настолна игра за трима до шестима играчи, която ще ни пренесе в най-добрите традиции на хорър жанра. Дизайнерите зад играта са цяла плеяда от известни лица, сред които изпъкват имената на Майк Селинкър, Брус Гласко и Роб Давьо. Издатели са Avalon Hill” ( “Hasbro” ) и Wizards of The Coast”.

    “Betrayal at House on the Hill” е кооперативна игра...с уловка. Играчите влизат в ролята на приключенци, които пристъват в зловещо изоставено имение, в опит да разкрият тайните му. Играта за почва като абсолютно, сто процентово кооперативно приключение, но след един момент се превръща в игра от типа „ един срещу всички“.

    В “Betrayal at House on the Hill” играчите ще открият много механики. Играта трудно може да причислим напълно към някои от популярните жанрове. Основно място в геймплея заема елемента на сглобяване на къщата от самите играчи. Те отварят стая след стая, като последните се представени като квадрадни плочки, които заемат определено място в къщата. Всяка игрова сесия на “Betrayal at House on the Hill” ще ви предостави разнообразен дизайн на имението – създаден по ваш собствен вкус. Важно място в геймплея заема и хвърлянето на зарове и движението на геройте ви. Ако все пак трябва да причисля “Betrayal at House on the Hill” към някой популярен жанр, то без да се замисля бих посочил този на “storytelling” игрите. Именно посредством разказването на история, която се случва пред вас и по ваша воля, играта блести най-силно. “Betrayal at House on the Hill” е на първо място изключително тематична игра, а след това идват на дневен ред всички останали механики.

Хорър класика

Картите имат водеща роля в играта
    “Betrayal at House on the Hill” е игра, чийто правила се обясняват за пет минути. Също толкова отнема на играчите и да ги разберат.
 В началото на играта всеки от тях си избира един измежду шест герой. Те са представени в играта с фигурка и персонален борд, съдържащ определени характеристики. Последните се делят на физически и психически способностти на героя ви и имат чисто геймплей значение, защото се използват в хода на играта за извършване на разнообразни тестове.

    Най-общо всеки от ходовете в “Betrayal at House on the Hill” обхваща преместване на фигурката ви с определен брой полета, вече отворени/разкрити стаи в къщата и отварянето на нова локации. Ако върху плочката с новооткритата стая има символ, то това ознаменува краят на хода ви.

Символите пък съответстват на "солта и пипера" на “Betrayal at House on the Hill”, а именно три тестета с карти. Те са разделени на „предмети“, „събития“ и „поличби“. 
Предметите...ами това са предмети, разнообразни пособия, които откривате да се търкалят из имението. Повечето ви позволяват да ги използвате на вашия герой, като му повишават характеристиките или му помагат в бъдещи битки.

Лордът Демон е по петите ни
    „Събитията“ са приятен
“storytelling” елемент в играта. Те включват някаква изключителна, свръхестествена случка, която се разиграва пред очите ви...и обичайно е доста страховита. На играчите се предоставя възможност да тестват някоя от свойте характеристики, като това се извършва посредством хвърляне на зарове. Крайния резултат, ако е положителен обичайно довежда до увеличаване на дадената характеристика, а ако е отрицателен до намалянето й. Събитията са готин тематичен елемент и ви съветвам да не ги подминавате. Какво имам впредвид ? Четете текста ! На глас ! Ако английският ви е слаб, то изберете един от игровата ви група да извършва тази задача. Ако може да е човек с усет за драматичното или афинитет към ролевите игри – най-добре ! Картите „Събития“ са инструментите на темата в “Betrayal at House on the Hill”. Тяхното присъствие в играта цели да ви потопи максимално в зловещата атмосфера на изоставеното имение.

Накрая стигаме и до картите „Поличби“. Представям ви ги последни, но те имат най-важно значение за всяка игра на  “Betrayal at House on the Hill”. Като структура, те съдържат по-малко и от двата други вида карти – повечето са някакви предмети, които задържате, а придобиването им е свързано с някакво тематично събитие. Уникалното при тях обаче е, че те активират основната игрова част от “Betrayal at House on the Hill”. След всяка изтеглена карта „Поличба“, изтеглилият я трябва да направи “haunt roll”. Хвърлят се определен брой зарове и се търси резултат равен или по-голям от броя на всички изтеглени до момента карти „поличби“. Както може би се досещате, колкото повече напредва играта, толкова по-вяроятно става да не успеете да направите успешен „haunt roll”. Забравих да ви кажа какво става, когато не успеете със заровете ? Ами...един от играчите се превръща в предател.

Заповядайте в операционната, скъпи деца
    “Betrayal at House on the Hill” е уникална игра, чийто геймплей може да бъде разделен на две големи части. В първата играчите се движат заедно, събират предмети, преживяват разтърсващи здравия разум събития и изграждат прокълнатото имение, стая по стая. 
Втората част на играта започва, когато не успеете с “haunt roll”. Играта се преобръща на триста и шестдесет градуса и един от играчите се превръща в обладана от злото, бедна душа – от кооперативна, “Betrayal at House on the Hill” става „един срещу всички“ игра.

    За да се определи предателят и целта пред него и играчите, в “Betrayal at House on the Hill” ще откриете книжка със сценарий. Те са точно петдесет на брой и включват най-популярните сюжети в хорър жанра. Сценариите на “Betrayal at House on the Hill” са впечатляващо разнообразни, интригуващи, а някои от тях ще ви изправят на нокти. Сред тях ще намерите всичко, ама наистина всичко, което някога сте чели,гледали или слушали в хорър жанра. Не вярвата ? Добре, намислете си сценарий. Готови ли сте ? Да, този го има в “Betrayal at House on the Hill”.

Game On !
    Няма да ви разказвам за различните сюжети в “Betrayal at House on the Hill” – ще ви оставя да им се насладите сами. Само ще си позволя една критика. Тя всъщност е и основния негативен аспект на играта. Една не малка част от сценариите в “Betrayal at House on the Hill” са зле написани,  съдържат геймплей неточностти или направо не работят. На места също липсва и баланса. Какво имам предвид – ами например „предателят“ няма почти никакъв шанс да победи останалите играчи. Тези недостатъци безспорно са огромен удар върху играта, който няма как да скрия от вас ( трябва да сме обективни все пак ). Те са в състояние да унищожат всяка чудесно протичаща сесия на “Betrayal at House on the Hill”. Единственото решение е...ами да махнете с ръка и да продължите. “Betrayal at House on the Hill” е игра, която залага на темата. Затова и вие се погрижете цялата ви сесия, до момента с предателят да е тематична, погрижете се да създадете хорър атмосфера. Повярвайте ми, само така геймплей минусите на случайно генерирания сюжетен епизод ще се разсеят и няма да ви развалят преживяването.

Никога не е късно за допълнение
    Няколко думи и за допълнението на “Betrayal at House on the Hill”, което се появи на пазара преди месец...повече от десет години след базовата игра. Новината за “Widow’s walk” предизвика сериозно вълнение сред геймърските среди. Крайният продукт обаче се оказа по-скоро противоречив за голяма част от тях. Очакваните нови герой и чувствително подобрение на компонентите за жалост не се състояха. “Widow’s walk” ви носи повече от добре изпитаното старо. Двадесет нови плочки със стаи, като впечатление прави, че вече и покрива на имението е наличен за изследване. Нови карти и за трите тестета ( най-накрая и „моторна резачка“ като официална карта в тестето с предмети ! ) и една купчинка допълнителни токени. И за десерт най-важното – чисто нова книжка с петдесет нови сценария!
Именно последното, лично за мен, наклони везните към това да дам положителна оценка на допълнението “Widow’s walk”. 
Допълнителни сценарий са точно това, от което “Betrayal at House on the Hill” има нужда. Не че съм изиграл всички петдесет от оригиналната игра...но колкото повече, толкова повече. Допълнението определено не е задължително, но петдесет нови сюжета и ниската му цена, са според мен достатъчно основание да си го набавите ако харесвате “Betrayal at House on the Hill”.

Пътеводител за хорър фенове

VROOM-VROOM
    “Betrayal at House on the Hill” е далеч от съвършеното геймплей заглавие. Основните механики на играта не се отличават с нищо впечатляващо и запомнящо се. Проблемните епизоди от сценариите ще разколебаят или дори откажат  доста играчи ( особено тези падащи си по по-прецизни механично игри ). Компонентите на играта също не подобряват особено положението на “Betrayal at House on the Hill”. Токените са безлични и ниско качествени, а най-силното оръжие, миниатюрите, макар и предварително оцветени, изглеждат нелепо като детайли и изработка ( и оцветяване ) на фона на тоновете изумителни фигурки, които може да откриете в игрите на "Cool mini or not" например. Арта и цялостното визуално оформление поне са над средното ниво.

    И все пак – не мога да не ви препоръчам “Betrayal at House on the Hill”...само заради едно. ТЕМАТА И МАГИЯТА НА ДОБРАТА ИСТОРИЯ ! Всяка игрова сесия е като разказ изваден от антология на ужасите. Сценарийте и текста върху картите ще ви пренасат в най-добрите дни на хоръра, особено ако си падате по вживяването.

    “Betrayal at House on the Hill” не е ролева игра. Не очаквайте дълбочината на подобен род игри. “Betrayal at House on the Hill” обаче е игра, която разказва история. Нещо повече – петдесет различни, зловещи, спиращи дъха истории. “Betrayal at House on the Hill” е от тези игри, които  не разчитат на бляскави нови механики, които нямат прецизен, като часовников механизъм геймплей, а се осланят на социалния контакт между играчи и тяхното поведение около игралната маса, за да проработят. А не е ли точно това целта на настолните игри – да ни събират заедно и да ни помагат да общуваме.

Препоръчваме задължително ЗА : 

1. Хорър фенове
2. Любители на кооперативни игри...с уловка
3. Хелоуин
4. Когато имате нужда от добра приказка на ужасите

Оценка :

Арт и компоненти : 4 / 6

Геймплей : 4 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 4 / 6

"Betrayal at House on the Hill" и още много страхотни настолни игри може да откриете при нашите приятели от Ozone. bg 

ЦЪКНИ МЕ !!!



Няма коментари:

Публикуване на коментар