петък, 2 септември 2016 г.

Междузвездни партизани – Star Wars : Rebellion

От Христо Симеонов

    В исторически план, септември е бурен откъм събития месец – не само в българската, но и в световната история. Именно най-бунтовният месец е идеален фон за днешното ревю... Не, не става така. Кого залъгвам ? Да се опитваш да напишеш увод към статия посветена на продукт от вселената на „Star Wars / „Междузвездни войни“ / е постъпка излишна и лишена от всякаква логика. Защото това е „STAR WARS“, по-дяволите !!!! Лазерни мечове, бибиткащи роботи, космически армади, принцеси и контрабандисти, злодей с респираторни проблеми, мечета, досадна раса подводни обитатели ( не искаме да си спомняме за тях ), кръчмарски сбивания, рицари с психотронни умения, космати съюзници, дребен зелен вариант на Буда, Конфуций или...баба Ванга,причудливо изглеждащи добродушни извънземни, причудливо изглеждащи смъртоносни извънземни, левитиращи градове, стотици планети и светове, сенатори и император, предателства и саможертва, свобода и тирания. Ето това е “Star Wars”...а не поп Андрей и „злите български фашисти“. Казвам ви това, за да не се объркате, че говоря за нашенските въстания - къде реални, къде не. Май съвсем се обърках. И все пак в „Star Wars има своеобразни фашисти...значи идеалното време за ревю на най-новата  „Star Wars игра на „FFG“. Сега ви се изясни увода ми...нали ?

     „Star Wars няма нужда от представяне, нито от реклама. Може би най-голямото име в поп-културата за последните близо 40 години е магнит, който привлича неудържимо мало и голямо, което някога е влизало в киносалоните или е сядало пред домашния VHS, за да гледа епичната сага за една далечна галактика. „Star Wars : Rebellion е новото отроче на маститото студио за настолни игри „FFG“. Още с обявяването си, в края на миналата година, играта предизвика истинска буря – епична 4X игра, която е ситуирана във вселената на „Star Wars“ и по-специално в оригиналната трилогия, чийто автор ще бъде Кори Кониечка. Всички звучеше толкова обещаващо. Дали обаче крайният резултат си струва ?


В една дълбока, дълбока кутия

Ruled by fear...
    “Star Wars : Rebellion” е епичен стратегически дуел за двама до четирима играчи, дело на дизайнера Кори Кониечка и “Fantasy Flight Games”. Историята на играта ни пренася в разгара на сюжета на оригиналната филмова трилогия, появила се на екран в края на 70-те и началото на 80-те години на миналия век. Галактиката е раздирана от гражданска война. Могъщата и страховита Галактическа Империя, подчинява и поробва и последните останали бастиони на свобода. Но не всичко е загубено. Изгрява нова надежда. В една отдалечена система на Галактиката, непримирими войни и харизматични лидери надигат глава срещу тиранията и злото, което Императора и неговата дясна ръка Дарт Вейдър налагат със стоманен юмрук. Те определят себе си като Бунтовниците, а това е началото на Бунтът.

    “Star Wars : Rebellion” е доста прелюбопитна игра. Първо на кутията пише от двама до четирима играчи. Разглеждайте играта обаче като игра за двама. За четирима “Star Wars : Rebellion” предлага отборни правила, който меко казано има по-силно изразена тематична насоченост, отколкото да допринасят с нещо ново в геймплея. Но за тях по-късно. Та в “Star Wars : Rebellion” всеки един от играчите поема контрола на една от двете враждуващи страни – Бунтовниците или Империята.

Довиждане Набу...няма да ни липсваш много
    Да определиш жанра на “Star Wars : Rebellion” е трудна, дори непосилна задача. Както е модерно в последно време, геймплея на играта е коктейл от разнообразни механики, всяка от които може да претендира за жанрово определяща. Ако изходим от крайните цели пред играчи, “Star Wars : Rebellion” прилича на “hidden movement” игра. Империята се опитва да локализира тайната база на бунтовниците и да я унищожи. Бунтовниците от своя страна, се опитват да държат противника си в заблуда и с хитри ходове, и подмолни маневри спечелят по-голямата част от системите в Галактиката на своя страна, като трупат репутация ( или просто да оцелеят до края на предварително определения брой ходове ). Репутация ? Ами да - “Star Wars : Rebellion” е игра, в която присъства и политика. Двете страни се борят за контрол върху галактиката, като се стремят да получат лоялноста на тридесет и една на брой планетарни системи. Начинът по който става това наподобява много на класически настолни исторически стратегии, със сериозен политически привкус ( Twillight Struggle ). Значи “Star Wars : Rebellion” може да бъде определена и като „area control” игра ? А какво ще стане, когато към всичко това добавим и 153 миниатюри, представляващи разнообразни бойни единици на въоръжение при враждуващите страни ? Започвайки от страховитата „Звезда на смъртта“, та до бързоногите бунтовнически изтребители “X-wing” – битките са основна част от геймплея на  “Star Wars : Rebellion”. И все пак тя не е 4X игра или още повече военна такава. Тогава как може да определим “Star Wars : Rebellion” ?

Купчината миниатюри е респектираща
    Истината е някъде по средата. Ако мога да опиша жанра на “Star Wars : Rebellion” то най-правилно бих го определил като „тематичен-супер-епичен конфликт за двама“. Този термин  не ви говори нищо ? Нормално, сега го измислих.

    Най-важната концепция, която трябва да разберете в “Star Wars : Rebellion” е асиметричността на двете враждуващи групировки. Тя намира изражение във всеки един елемент от играта. Най-отчетливо това си проличава в крайните цели пред двамата играчи. Империята влиза в ролята на преследвач, на ловец и се опитва в рамките на четиринадесет хода да локализира и унищожи тайната база на бунтовниците. Средствата за постигането на това минават през брутална сила – имат повече и по-силни войски; подмолни ходове – залавяне на противникови лидери ( за тях после ) и разпитването им или привидно пасивно изчакване. Бунтовниците от своя страна най-общо казано се стремят да оцелеят. Подобно на класически “hidden movement” заглавия ( "Fury of Dracula" ), времето работи в тяхна полза. Естествено тази позиция в „партер“ едва ли ще е по вкуса на всички играчи, а и едва ли ще имате търпението да стоите със свито сърце и да се надявате, че противника ви ще пропусне да провери точно система, в която сте разположили тайната си база. Затова на бунтовниците са предоставени редици оръжия ( под формата на мисии, за тях по-долу), които при успешно изпълнение ги доближават по-бързо до крайната победа. Способите на бунтовниците включват разнообразни похвати, излезли от партизанските ( пак тая септемврийска тема ) наръчници – саботажи, диверсии, дръзки засади и смели политически съюзи. Не ви съветвам да залагате на военна сила. Империята ще ви размаже. Именно затова не мога да определя “Star Wars : Rebellion” като военна игра – едната от двете страна просто има размазващо превъзходство.

Асиметричните страни в конфликта и разнообразните пътища към победата са най-силните оръжия на “Star Wars : Rebellion”. А, да...и темата.

Нека управляваме Галактиката заедно

Тайната база на бунтовниците е готова за отбрана
    Да се опитам да представя правилата на “Star Wars : Rebellion” би било безумие, което неминуемо ще погълне между три и четири страници, а също така и вашето внимание. Затова нека да поговорим за силните и слабите ( има такива ) страни на играта.

    “Star Wars : Rebellion” е класически американски продукт, следващ формулата „колкото по-голямо, толкова по-добро“. Всичко в тази игра е в гигантски пропорции. Игралната дъска, изобразяваща всички добре познати и обичани от феновете планети в разширената вселена на “Star Wars”, е разделена на две части. Действията в “Star Wars : Rebellion” ще ви пренесат на замръзналата планета Хот или на зловония вулканичен свят на Мустафар, а може би сред вечнозелените гори на отдалечената луна Ендор или по парещите пясъци на Татуин. Толкова обичаната вселена на “Star Wars” е цялата на ваше разположение.
В допълнение към впечатляващото игрално поле, в огромната кутия на “Star Wars : Rebellion” ще откриете тонове компоненти – типично в стила на FFG. Преди началото на всяка игра ще формирате осем тестета с карти, без това да е картова игра. Токените са прилична купчина, а 153-те миниатюри са...лудост. Получавате почти всички бойни единици познати от оригиналната трилогия. Само моделите на „Звездата на смъртта“ са три ! Трябва да кажа,че самите миниатюри не са с изключително качество. Искаше ми се всички кораби да си имаха поставки, а не само „Звездите“. Но това са бели кахъри. Иначе визуално “Star Wars : Rebellion” е страхотна. FFG изстискват всяка капчица от лиценза и по изображенията на картите ще откриете много от познатите и обичани филмови сцени, а главните действащи лице са представени с почти фотографска точност.

Игралата дъска е гигантска
    Всичко това си има своя цена естествено. “Star Wars : Rebellion” страда от най-големия проблем на подобен тип игри – дългото време за подготовка преди игра. Ако смятате да убиете половин час свободно време, “Star Wars : Rebellion” не е вашата игра. Пригответе се за няколко часова епопея, която много вероятно ще изстиска всичките ви сили. За сметка на това обаче, преживяването си струва.

    Противно на очакванията на много геймъри, “Star Wars : Rebellion” не блести с механики. Най-общо те са преоткриване на добре познати похвати, а понякога са и откровено неоригинални. С последното визирам битките, от които лично аз очаквах повече. Кори Кониечка е голям дизайнер, но този път не ни предлага почти нищо новаторско и интересно. Цялата структура на геймплея се крепи на лидерите. Това са емблематични фигури за двете враждуващи страни, които пристигат под формата на картонени "standups". С тяхна помощ изпълнявате разнообразни мисии или движите войските си. На пръв поглед, спокойно може да ги замените с токени за активация, познати ни от други заглавия на "FFG" ( TI3, Forbidden Stars ). Битките пък включват доста скучновата комбинация от зарове и използване на карти, идващи от общи тестета, обозначени като „тактически“.

Its a trap !
    И като съм започнал с лошото – инструкциите с правилата на “Star Wars : Rebellion” удрят дъното. С последните си няколко по-големи игри "FFG" започнаха една тенденция на лошо написани правила. Във „Forbidden Stars” положението беше що годе приемливо. “Fury of Dracula 3th Edition” беше истинска трагедия и за някой елементи от геймплея си бе нужно старателното прочитане на няколко FAQ-а, в добавка към сериозно ровене из фенските форуми. “Star Wars : Rebellion” удря дъното. Цялата структура на основната книжка с правила е сгрешена. Да ме извиняват момчетата и момичетата от "FFG", но как може да напишеш книжка с правила, в която обясняваш последните спокойно служейки си с термини, които разясняваш чак след шестнадесет страници ?! Примерите са малко на брой и не отговарят на най-заплетените въпроси. А допълнителното книжле, носещо името "Rules Reference" е меко казано отврат. Абе откакто "FFG" взеха да слагат по две книжки с правила, качеството им драстично спадна. Знам, че една ли ще ме чуят от трибуната на "BoarDDelights" ( и при това в ревю на български ), но :

Скъпи, г-н Кристиян Питърсен.
Моля Ви, върнете старият си формат правила. Онези дебели, 50-60 страници книжки, пълни с тонове примери и геймплей илюстрации, които си бяха толкова на място в игри като "Descent", "Twilight Imperium" или "Starcraft". Повярвайте мигеймърите ще ги четат !

С уважение : Опитващите да разберат правилата на игрите Ви.“

Най-добрата любовна история в модерната поп-култура
    След това лирично отклонение – не се оставяйте на правилата на “Star Wars : Rebellion” ! Трябва да ги надвиете, по един или друг начин ! Защо ли ? Ами...


Стигнахме и до кулминацията на това ревю. Темата. Най-силното оръжие на “Star Wars : Rebellion”. Не просто оръжие, а водородна бомба. Играта ще отвее всеки един от вас, докосвал се поне веднъж до вселената на „Междузвездни войни“. Всичко, което познавате и обичате от оригиналната филмова трилогия е намерило място в кутията на играта. Мисията на принцеса Лея. Пътят на Люк към Силата. Хан Соло в карбонит. Взривяването на първата „Звезда на смъртта“. Подмолните действия на Императора. Саможертвата на Оби-Уан Кеноби. Но ще спра дотук. В “Star Wars : Rebellion” ще намерите още много изненади и обрати – някой познати, други неочаквани. Смея да твърдя, че това е най-тематичната игра, която може да откриете към този момент на пазара!

Нека силата бъде с вас


   “Star Wars : Rebellion” е заглавие, което всеки трябва да опита. За феновете на "Междузвездни войни" няма да говоря – играта е като сбъднат сън за тях. “Star Wars : Rebellion” далеч не е перфектното заглавие. Отвратителните правила, някой скучни геймплей механики и дългата продължителност на играта съвсем закономерно ще разочароват многозина. Преиграваемостта също е под съмнение. “Star Wars : Rebellion” омайва особено при първата ви среща с нея. След като се запознаете с всички мисии, лидери и неочаквани обрати, всяко следващо преиграване ще отнема малко от магията на играта. Факта, че “Star Wars : Rebellion” е основно игра за двама, в комбинация с високата и пазарна цена, навярно също ще отблъсне мнозина от вас. Не че играта не работи добре и за четирима, просто усещането не е същото.

    Без никакво съмнение обаче “Star Wars : Rebellion” е най-тематичната настолна игра във вселената на Междузвездни войни. Играта ви потапя напълно в оригиналната филмова трилогия, оставяйки ви без дъх, с най-емблематични моменти от сагата. “Star Wars : Rebellion” е заглавие, което въпреки свойте недостатъци, най-вероятно ще заобичате. И когато погледнете с влажен поглед тази огромна кутия и тихичко прошепнете - „ Обичам те“, тя само ще ви отвърне - „Знам“. 

Препоръчваме задължително ЗА:

1. Всички фенове на "Междузвездни войни"
2. Любители на силната тема
3. Рицари-джедай
4. Сит лордове
5. Почитатели на стратегическите игри

Оценка :


Арт и компоненти : 6 / 6

Геймплей : 4.5 / 6

Преиграемост : 4 / 6


Крайна оценка : 4.5 / 6


Няма коментари:

Публикуване на коментар